onsdag 6 januari 2010

Varför man behöver lära sig matte

Apropå min ålder,
så introducerade jag för några år sedan tillämpade ekvationer för några elever genom att be dom, på vilket sätt de ville, räkna ut hur gammal jag var.
Jag informerade dom om att jag var dubbelt så gammal som min äldsta dotter, att mellandottern var sju år yngre än den äldsta och att den yngsta i sin tur var tre år yngre än mellandottern.
De fick slutligen veta att vi tillsammans var 93 år.

De slog genast ihop sina kloka huvuden och började knappa på sina miniräknare.
*mummelmummel knapp knapp knapp*

"72!", utropade en av killarna förväntansfullt.

"MÄH! 72!?", svarade jag förnärmat.

"Ja, det blir 72", konstaterade tjejen som satt bredvid.

"Men, HALLÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! Ser jag UT som 72???"

"Eeeh...nää, kanske inte... Men det blir 72!"

"Alltså, hallå, hallå! Det ingår faktiskt i betygskriterierna att kunna BEDÖMA om ett svar man kommit fram till är RIMLIGT eller inte!"

"Jaha, det är fel alltså", insåg de ÄNTLIGEN.

Resten av lektionen är höljd i ett dimmigt töcken men jag antar att jag lärde dom hur man ställer upp en ekvation. Fucking livsviktig kunskap!!!

25 kommentarer:

Agneta sa...

Eh... med risk för att få skäll, men varför ska man kunna ställa upp en ekvation? *tar skydd*

Agneta sa...

Behöver jag tillägga att jag inte är någon matematisk person...?

Ting sa...

Hahaha!
Både till ditt inlägg och till kommentarerna!

bakom berget sa...

Matematik är ju rätt läskigt ju...Du ser ju hur det kan gå!
Sov gott! Kram Åsa.

Maj Korner sa...

Bra, då vet vi att du ser ung ut för din ålder! Eller var det tvärtom.

Och jag kan inte ens pluttifikationstabellen kan jag upplysa om! Jag var nog sjuk den dan.

Spader Madame sa...

Okej... ekvationer är tuffa grejer redan från början... men när kidsen hävdar 72 (!)

Du brukar m.a,o inte dödshota dina kids? Mina hade aldrig våga påstå 72, däremot 20!!!

M. sa...

Hahaha!

Tja, tanter är vi allihop. Härligt att va tant :) Idag fick jag höra att jag är medelålders. Bra att veta, kan man juh räkna ut när man ska dö. Behövs inte ens en ekvation, bara dubbla skiten (åren).

Agneta sa...

M.! Såg inte du att jag hade kommenterat? JAG är INGEN tant. *ber att få tala om*

Magica de Hex sa...

Tja, det har jag aldrig kunnat och jag har klarat mig bra utan än så länge!

Laila och Johan sa...

Aaah, ekvationer! Ljuv musik i mina öron. Men jag tror itne jag vågar be kidsen räkna på min ålder...

Malde sa...

Ekvationer is da shit! Jäklar vad jag har haft nytta av att kunna sätta upp ekvationer i jobbet! Eller vid närmare eftertanke, kenske inte. Men i alla fall när jag läste ekonomi, satte jag upp ekvationerna när jag behövde dem, för att vända blad i läroboken och se att där fann de redan, ekvationerna alltså.

Men roligt är det. Sådetså!!! :-D

Mika sa...

HAHAHAHAHAHA... Jag älskar dina inlägg och härliga livssituationer!!!

Men tur ändå att dom insåg att du inte var 72...

Kram
Mika

reneesfotoblogg sa...

Vänligen ställ upp ekvationen så att vi vanliga dödliga förstår!
mvh R

Eva sa...

Håller med Stort och smått och springer med in i skyddsrummet! Har aldrig satt upp en enda ekvation.....men det är säkert bra att kunna...ehum..

Gafflan sa...

Rimlighetstänk hos förvirrade tonåringar är fantastiskt kul...å andra sidan är ekvationer inte min grej till det finns maken och fjortisen (å jag ska jobba med ekonomi, hahahah);)

Singelmamman sa...

Säger som Stort o smått, varför ställde du upp en ekvation? Det enda den lyckas med är ju att förvirra. Och jag som är förvirrad från början.

cat sa...

Den ekvationen skulle jag också gå bet på, men jag skulle nog ha lyckats bedöma rimligheten:)

Bloggande 4barnsmamma sa...

Vad är det med dagens ungdom alltså:)!

LabHäxan sa...

Kastade mig över ekvationen, älskar matte. Oj vad jag glömt insåg jag i samma sekund.

Ulrika sa...

Ekva...tion?
Det var i min ungdom man kunde sånt.
Konstigt eftersom dina elever är unga.
Kom dom nånsin fram till rätta svaret?

Camilla sa...

När jag skulle välja gymnasielinje,tog jag bara en som det inte fanns matte i.
Och det var Social Service.
Så jag blev vårdare.
Och jag har klarat mig bra i livet utan att kunna räkna så bra.
Ha det bra och kram på dig!

Ulrika sa...

Ek-vaddå..? Det är när man räknar med bokstäver istället för med siffror, va?
Hahaha!! 72.... Veta hut, i vilken årskurs lär man sig det..?

Cina sa...

Precis! Ek-vaddå?! Jag HADE verkligen behövt dig som mattelärare. Dig och Spader Madame. Då hade jag sluppit bli röd i ansiktet och svettig bara barnen tar fram sina matteböcker. Som TUR ÄR kan nu Stora Syster rycka in. Mitt arbetsminne går ned på viloläge om det är siffror på gång.... Tyvärr.

stina sa...

Alltså....det är en himla tur att man har åldern att skylla på *lallar och himlar med ögonen*

Var ju väääääldigt länge sen man gick i skolan. Jag är så glad att jag iaf ser tanjenterna (än så länge) Får inte glömma....jag kommer än så länge också ihåg hur många barn jag har. Å' bara det är en bedrift, kan jag lova...hahahahaha


Sjyssta elever du har. Du är säker på att de inte drev med dig ???
*bara undrar*

God fortsättning

nillas liv på pinnen sa...

Stortosmått: Sorry, men det finns inga omatematiska personer! =)

Ting: Jag har världens roligaste kommentatorer! =D

bakom berget: Fast ganska kul!

Maj Korner: Jag ser gammal ut för min ålder, tyvärr. Som en gammal grå tråkig löneslavstant.

Spader Madame: Det är ingen ordning på mina kids. När de är helt inne i matten har de INGET rimlighetstänk. Annars hade de givetvis inte sagt 72. *fnyser*

M.: Mäh, så praktiskt! Då är det ju mycket lättare att planera sitt liv.

Stortosmått: Jo, du är en under-40-tant. *moahahaha* Fast en väldigt chic en förstås.

Magica de Hex: Ja, det kanske går att leva utan ekvationer...men fan tro't.

Loppanlej: Nej, man tar vissa risker när man lämnar ut sig sådär hursomhelst.

Malde: Ja, det är jättejätteloligt!

Mika: Det var jag också VÄLDIGT lättad över.

Renée: Done!

Ystrasystra: Ja, det är det! =D

Gafflan: Du får hänga på nästa gång. Det är kul!

Singelmamman: Stackas dej! =)

Cat: Det tror jag också. Alla ser väl att jag är en förhållandevis ung människa. Utom mina elever då.

Sandra: De borde veta hut! =)

Labhäxan: Jag har skrivit ett inlägg för dig!

Ulrika: Jag var i chock efter det där så jag har inget minne av det.

Camilla: Jag tog också en nästan mattebefriad: humanistisk. Men man kan ju ändra sig! Läste in NV-matten på KomVux.

Ulrika: Ja, inte har de lärt sig det i ettan på gymnasiet iallafall. Den där uppriktigheten...borde ge kvarsittning.

Cina: Du är i ett stort sällskap; de som skadats av skolans matteundervisning.

Stina: Nej, de drev inte. Jag kan fortfarande se deras allvarliga och förväntansfulla ansikten framför mig när de hade kommit fram till "rätt" svar.