fredag 17 mars 2023

Benny och Britta del 30

Det är grejer på gång hos Benny och Britta. En gammal kompis till Britta dyker upp som gubben i en låda. Vera. Med sig har hon Hans. En ny bekantskap för både Benny och Britta. En levnadsglad sextiotalist som Vera träffat på en singelfest.

Britta spärrar upp ögonen när Vera berättar. Vera på singelfest ...? Det låter spännande.

Men vi tar det från början.


Britta: En gammal kompis till mig ringde idag. Hon undrade om jag hade kvar en VHS-film jag tydligen lånade av henne någon gång på åttiotalet. Nej du, sa jag, vem sparar på gamla VHS-filmer?

Benny: Lånade du en som du aldrig lämnade tillbaka?

Britta: Inte vet jag! På den tiden cirkulerade VHS-filmer mellan folk. Det var ingen som brydde sig om vem som ägde vad. Ägodelar var överhuvudtaget inte så bundna till sina ägare.

Benny: Det minns jag inte.

Britta: Kanske inte i dina kretsar, men på högskolan i Borås var det så. Vi var inte så materialistiska.

Benny: Du kanske inte skulle ha slängt bort den ändå? Eftersom du hade lånat den?

Britta: Jag hade väl inte en tanke på att hon skulle komma trettio fyrtio år senare och fråga efter den!

Benny: Näe.

Britta: För att få henne på andra tankar frågade jag om hon inte ville komma hit på middag någon kväll.

Benny: Okej, jag kan vara ute i verkstan.

Britta: Nej, hon tar med sig en kille hon träffade i höstas på en singelfest.

Benny: Oj, då!

Britta: Singelfester är helt normala tillställningar, men jag tycker det var modigt av henne att gå dit. Hon gick ensam.

Benny: Det var modigt.

Britta: Ja, så hon tar med den där Hans.

Benny: En Hans?

Britta: Han är säkert en helt vanlig, normal människa, för det är Vera. Hon är inte typen som blir ihop med konstiga prickar. Hon är supernormal. Tråkig nästan. Vi var aldrig nära vänner.

Benny: Men du bjöd hit dem?

Britta: Folk kan väl ändra sig! Har du hört talas om det? Bara för att hon var tråkig på åttiotalet behöver hon inte vara det nu. Hon gick själv på en singelfest och raggade upp en karl, låter det som en tråkig person, tycker du?

Benny: Nej, det gör det verkligen inte. 

Britta: Då så. Vi har inte bestämt datum ännu, för hon behövde prata med Hans. Frågan är om hon måste fråga honom om allt? Om det är den typen av karl. 

Benny ser ut att fundera på om det är den typen av karl.

Britta: Nåja, vi får väl se.

2 kommentarer:

Karin sa...

Oj!

Anonym sa...

Karin: Ja, vad har du nu satt igång?!
/Nilla