torsdag 9 mars 2023

Vig som en löksill

Uttrycket 'vig som en löksill' finns inte. När jag använde det i gårdagens inlägg trodde jag att det var ett vedertaget uttryck eftersom Skåne med jämna mellanrum använder det. Något som hör till den skånska dialekten, tänkte jag. Så verkar inte vara fallet, för när vi googlade det igår fick vi noll träffar. Om man får noll träffar på hela internet då finns det verkligen inte. Så varifrån har han, den lilla puddingen, fått det? 

Jo, nu ska ni få höra! (Som min mormor brukade säga.) Han lärde sig 'vig som en löksill' under sin uppväxt. Det var hans mor, född på tjugotalet på den skånska landsbygden, som slängde sig med den viga löksillen. Trots att uttrycket inte finns. En sill inlagd i burk tillsammans med lökringar ger onekligen ett vigt intryck, så jag har tagit det till mitt hjärta. 

Men det existerar inte i svenska språket.

Än, i alla fall!

5 kommentarer:

Småländskan sa...

Min mormor, en riktig stål-mormor, som gjorde inläggningar, saftade, syltade när hon var 90, precis som hon gjorde när hon hade stugan full av ungar, kallade denna sillinläggning för sillavig. Tror det är som din Skånings mammas, fast på småländska.

Småländskan sa...

Visst ja, mormor bodde ju i Skåne kanske ett 30-tal år. Några av dem minns jag när jag som barn besökte henne i Ystad, badade iskallt vid Sandskogen och "vann" vem-har-badat-kallats-ligan när jag kom hem till Kalmar. Nostalgi!!!

Spader Madame sa...

Så jäkla roligt! Jag noterade uttrycket och tänkte att det var så användbart, I andemeningen jag är inte...

nillas liv på pinnen sa...

Småländskan: Ja, det kanske finns en del intressanta varianter! Det borde forskas på det. Om jag inte var så gammal skulle jag själv forska på svenska språket. Hur kul vore det inte att gå till botten med orden vig och sill och sillavig? Synd att man inte får ett liv till.

Nostalgi, ja! Den växer med åren. Hela barndomen blir mer och mer luddig i kanterna.

Spader: Hej! <3 Så roligt att höra att vi nu är två som kommer sprida detta fina uttryck! Jag kommer nog också för det mesta inleda med 'Jag är inte ...' Ett bra sätt att undvika att bli den som ska inspektera krypgrunden och slikt.

Karin sa...

NU finns det. Uttrycket "vig som en löksill". Om man googlar på det hamnar man här. Och ju oftare det dyker upp på nätet, desto närmre nyordslistan kommer det.

vig som en löksill
vig som en löksill
vig som en löksill
vig som en löksill
vig som en löksill
vig som en löksill
vig som en löksill