torsdag 20 april 2023

Inspektionen gick bra tror jag

Det var tur att jag var tvungen att jobba och inte kunde vara med på inspektionen, för vi fick skäll. 

Anledningen var att vi hade ändrat fasadritningarna EN ANING (lite fönsterändringar bara) och inte skickat in ändringarna till byggnadsnämnden. Skåne försvarade oss med att vi aldrig gjort detta förut och att det inte är så lätt. Så jävla bra sagt.

De (byggnadsnämnden och den kontrollansvarige guldklimpen) upptäckte att det inte fanns en trapp men det var en baggis, tydligen. Vi ska skicka in ett foto på den så snart den är på plats, mer behövs inte. Därefter får jag flytta in. Hur de kan veta utifrån ett foto att trappen är byggd enligt konstens alla regler vet jag inte.

Så jag antar att det gick bra? Känner mig lika förvirrad som första gången jag tog bilen till besiktningen.

3 kommentarer:

Karin sa...

Jag har väldigt svårt att förstå att det överhuvudtaget kan vara ett problem var fönstren sitter på ett hus, när det samtidigt är helt OK att smälla upp hur stora (och fula) byggnader som helst, hur nära grannens tomtgräns som helst, bara man kan kalla det "ekonomibyggnad". Det gick åt en hel del pranayama-andning innan jag försonade mig med att ett jättelikt schabrak byggs praktiskt tagen PÅ tomtgränsen till min idylliska farfarsstuga. "Men ska det inte vara minst 4,5 meter?" "Nä, inte för ekonomibyggnader" "Men ska det inte vara samråd med berörda grannar?" "Nä, inte för ekonomibyggnader."

Så nu har jag kommit fram till att 1. det gör egentligen inget – min tomt är stor och jag behöver inte titta åt schabrakhållet och 2. det måste vara jobbigt att vara så haig och pushig och nonchig som min granne, så jag måste vara extra snäll mot honom. Peace and love, liksom.

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Lagar och regler i det här samhället är en aning fyrkantiga ibland. FYRKANTIGA. Om man säger så. Men med kärlek kan man kanske förflytta ekonomibyggnader? Kan vara värt ett försök, så heja på.

Karin sa...

Svårt, men jag jobbar på det. På acceptans, dårå, inte på att förflytta monsterladan, för det bygget är nästan klart.