lördag 1 oktober 2011

Det är jämna plågor

Efter en tjofaderittanvecka på jobbet ligger jag nu nerbäddad i sängen med svår huvudvärk. Det är inte lätt, ska Gudarna veta, när ens kollegor inte gör som man säger. När de bara skiter i att jag får migrän av för många kringvevade egna viljor. Som de där kompisarna man hade i slutet av sextiotalet, de som inte kunde jojja lugnt och fint upp och ner utan slungade runt jojjon i helt oberäkneliga banor med fara för andras liv. Japp, de kom jag helt osökt tänka på nu. Ni kan se jojjon som en metafor för den egna viljan, om ni vill. Vill ni se den som en metafor för något annat, så go ahead.

Eftersom jag har migrän måste jag nu ligga till sängs och läsa böcker hela helgen. Hittade nyligen en med titeln No! I Don't Want to Join a Bookclub, skriven av Virginia Ironside. Den handlar om en medelålders kvinna som fan inte tänker gå med i en bokcirkel bara för att hon börjar bli till åren kommen. Jag läser också Niceville av Kathryn Stockett, är på sidan fyrahundrafem, och Min kamp 1 av han Knausgaard, så jag har det jag gör. Be en bön för att jag inte blandar ihop dem, för jag ska diskutera den sistnämnda på en bokcirkelträff snart.
Jorå, jag har ju liksom gått med i en bokcirkel.

15 kommentarer:

mockapocka sa...

Jag skulle också behöva bädda ner mig. Int eför att jag har huvudvärk utan för att allt jag tar i/gör/säger idag går åt helvete. Fast jag borde inte ens läsa när jag är nedbäddad. Blir säkert blind då. Eller något liknande. Färgblind kanske. Som du.

cat sa...

Krya på dig.
Själv läste jag klart Niceville i förra veckan. Inte klokt att det inte är mer än 40-50 år sedan det var på det viset.

Lippe sa...

Krya på dig och på måndag får du ryta i åt kollegorna att de ska lyda!!

Joanna Björkqvist sa...

Hoppas du får en lugn skön dag och att böckerna inte spär på din huvudvärk. Vi läser Niceville i vår bokcirkel just nu (för övrigt startade jag bokcirkeln blott drygt 30 år gammal!) och jag kommer att tillbringa hela eftermiddagen med Miss Skeeter, Minny och Aibileen...

Framåt eftermiddag/kvällen kommer du att omnämnas och länkas till på mitt nästa inlägg. Minsann.

Anonym sa...

Kan vara risk för ihopablandning tror jag. Å andra sidan kan det ju bli en rätt underhållande Bokcirkeln nästa gång. Åtminstone för de andra medlemmarna... ;)

Lippe sa...

Klockren kommentar hos mig! Tack!!!

Åsa Hellberg sa...

Jag kan inte läsa mer än en bok i taget, och den får inte ta mer än två dagar att läsa ut.
När jag läser så läser jag.

Småländskan sa...

Tjofaderittan ska man inte ägna sig åt på arbetstid. Det straffar sig som du märkt!
Krya på dig Nilla och hoppas du kommit fram från ditt ide där under täcket!
Har du ficklampa/pannlampa där när du läser?

Magica de Hex sa...

Lilla mänska har du inga migränpiller? Så där kan du ju inte hålla på hela tiden. Those days (före bettskenan) då jag också hade migrän kunde jag absolut inte läsa samtidigt. Klart man ska var med i en bokcirkel. Det är ett bevis på att man är en intressant och TÄNKANDE mänska.

Kalle Byx sa...

Fördelen med att vara sjuk är alla böckerna man hinner läsa. Önskar god bättring trots allt.

Marina sa...

Kanske kunde bli en riktigt kul variant med lite av varje bok i en...annars måste jag säga att jag gillar den första titeln skarpt, den skulle jag faktiskt ha kunnat skriva själv för inte alltför längesedan. Nu är det kört, jag har ju också gått med i en sådan där...

Singelmamman sa...

Hoppas du hann med att läsa och krya på dig på samma gång! Bokcirkel skulle jag gärna vilja vara med i. Måste nog starta en själv känns det som.

Spader Madame sa...

Vill du att jag ska läxa upp dina kollegor ordentligt? Bokcirkel- me too! Häck väck - migrän!

nillas liv på pinnen sa...

Maria: Tack, tack!

Mocka: Oj, då! Var det så illa igår? Och , nej, jag är inte färgblind. Det är din blogg som tycker det är kul att variera sig beroende på vilken dator den uppenbarar sig i.

Cat: NU kom jag på att jag skriva ett inlägg mot bakgrund av Niceville. Min äldsta var utbytesstudent i Mississippi i början av 2000-talet och var då chockad över hur det fortfarande är där.

Lippe: Nej, huga, imorgon tänker jag inte gå till jobbet.

Åsa: Verkar så, ja!

Joanna: Jag har läst ut Niceville nu. Intressant läsning.

Glimra: Jag brukar röra ihop sånt som inte ska röras ihop så jag blir inte förvånad om jag gör det denna gång också.

Smål: Ha ha, nej, jag låter huvudet sticka ut från täcket.

Magica: Framförallt en INTRESSANT, skulle jag vilja säga. Men då kommer ju förstås TÄNKANDE med på köpet.

Kalle: Nästan så att det kan vara värt lite migrän...men säg inget till någon.

Marina: Oh, har du också gått med i en? Vi måste nog vara ungefär i samma stadie av medelålderskrisen.

Singel: Jag har både läst och kryat, så effektiv är jag. Får jag vara med när du startar din?

Spader: Som en hokuspokushäxa sveper du in här och fixar alla mina problem! Fan vad du är bra!

Lisbeth sa...

Måste säga att jag är impad av din förmåga att läsa fler böcker samtidigt. jag har fullt sjå att hålla isär handling och karaktärer i en bok . Kan det bero att min hjärnkapacitet är mindre än din mmmmm
Undrar om den teorin stämmer
Krya på dig