söndag 23 oktober 2011

Men håller det här på att bli en matblogg nu? Vad otippat.

Tro det eller ej, men jag har lagat Burgundisk gryta idag också. Måste vara inne i någon slags burgundish period.
Ner i den här grytan körde jag lite sidfläsk (med mixern) eftersom vissa igår påstod att det ska vara lite sådant fläsk i. Jag är inte den som är den och bestämde mig sålunda för att kolla om sidfläskidén verkligen stämde. Resultatet jag kom fram till är att man kan ha sidfläsk i, men om man inte vill det kan man låta bli. Använd bara inte mixer i grytan, såvida du inte vill ha rödvinssås i hela köket, jag skojade bara om det. Hacka istället sidfläsket på skärbrädan innan det läggs i.
Nu, så här i efterdyningarna av den andra burgundiska grytan den här helgen, står jag med en halv flaska oanvänt rött vin och funderar på vad jag ska göra med det. Vad tror ni om Coq au vin till lunch imorgon? Coq au vin au lundi. Det betyder Måndagstupp i vin, jag kom på det själv.

11 kommentarer:

Agneta sa...

Du har alltså lagat gryta, två dagar i rad? Jag vet inte om jag ska utbrista Respekt (så där som ungdomar gör) eller om jag ska ropa något annat (som betyder ungefär motsatsen ...
Kan bero på att jag inte tycker om matlagning what so ever. Och besvärliga grytor i synnerhet.

Knasterfaster sa...

Nu är det kokta fläsket stekt!
Vet inte vad ovanstående betyder men det lät bra i det här sammanhanget. Jag har tryck på interesting som vanligt. Jag tyckte att det var intressant att du inte stekte fläsket innan du kokade det.

Madlar sa...

Nu snackar vi höst....långkoksgryta. Här blir det veckor av korv....korv...korv och kanske korv. Men sen, när mitt kök är klart då ska det kokas tupp :)

nillas liv på pinnen sa...

Sos: Nja, inte två dagar i rad. Den första gjorde jag i torsdagskväll för förtäring fredag, och den andra gjorde jag idag. Men Respekt är okej ändå.
Och grytan är inte speciellt besvärlig, faktiskt.

Knaster: Som alltid vet du precis vad som passar in i sammanhanget!
Oss emellan så stekte jag fläsket lite på vägen från skärbrädan till grytan men det håller jag för mig själv. Så som Cocacola Company gör, du vet.

XXX sa...

Tja, en måndagstupp är väl ok fast du kan ju trattar i dig den där vinslatten utan att ta omvägen runt mat. Går lika bra det.

Katarina sa...

Om du har en halv flaska rödvin kvar efter matlagning så har du inte förstått begreppet matlagningsvin.

Lika mycket som ska i maten ska i kocken. Eller mer...

Förresten har jag alltid trott att Burgundien var det svenska namnet på Bourgougne?

Spader Madame sa...

;-))

nillas liv på pinnen sa...

Tvillingen: Nej, fy fan! Tvi, tvi, tvi.

Katarina: Okokt rödvin är inte min kopp te, huvva.
Burgundien stötte jag inte på i mitt researschande, så det tror jag inte finns.

Spader: Ja, det kan man säga.

nillas liv på pinnen sa...

Madlar: Korv är inte att förakta! Man kan ta en kall direkt från kylskåpet så behöver man inte ens använda spisen. Klart direkt ur korvspaden.

Cicki sa...

Jag har ett recept också på Fransk kycklinggryta. Det är lite som burgundisk gryta fast med kyckling istället. Det kanske blir som burgundisk Coq au vin. OBS! Det är inte ifrån min franska kokbok utan från ICAs lösbladssystem. Dessutom är den sketago´!

Singelmamman sa...

Verkar lika otippat som att jag har en träningsblogg. Undrens tid är då sannerligen inte förbi.