torsdag 6 oktober 2011

Morgongymnastik

Jag är lite lätt fixerad vid antalet ord när jag skriver min beiga. Nu på morgonen har jag skrivit trehundratrettioåtta stycken. Three hundred and thirty-eight, för mina amerikanska läsare. (Jag har flera stycken. Mina ryska skiter jag i för jag har en känsla av att de inte är helt seriösa med sina htp://1347.0.1:ly/2zadfxQpip.ru - websidor.)
Be as it may (som vi säger på engelska), TREHUNDRATRETTIOÅTTA ord på två timmar! Det innebär ett genomsnitt på etthundrasextionio ord i timmen. Eller, om man vill bryta ner det ytterligare: 2,82 ord i minuten. Det värdet är avrundat.
Nå, jag tänker mig att min roman i färdigt skick kommer innehålla i runda slängar femtiotusen ord. Fifty thousand words. Det är en inte så lång roman. Not so long novel. Av dessa femtiotusen ord har jag redan skrivit trettiotretusenfyrahundrasjuttiosju.
Så, min fråga till er nu: Hur många minuter har jag kvar att skriva?

22 kommentarer:

Joanna Björkqvist sa...

Bara 50 000 ord? I en hel roman! Jag är imponerad.

Min innehåller ju 140 336...

nillas liv på pinnen sa...

Joanna: Ja, den blir nog ganska kort. Men lägger man till alla ord mellan raderna kommer jag nog vara uppe i bortåt hundratusen...

Singelmamman sa...

Du tappade mig vid "TREHUNDRATRETTIOÅTTA ord på två timmar". Så jag kan inte svara.

Duktiga Tjejen sa...

Obs, det är inte kvantiteten som räknas... En av de böcker som jag har gett högst betyg i år innehåller nog en sisådär 50.000 ord (Oscar och den rosa damen).

Orkar inte räkna matte, jag är faktiskt sjukskriven. Ehum *host*.

h sa...

Ehh...jag skulle säga att du har lite mindre minuter kvar än du redan har gjort! :D

cat sa...

Sorry mattefröken mina kunskaper i ämnet sträcker sig inte så långt att jag kan sätta ihop en ekvation. Jag var en sådan där elev som kunde få en stackars mattelärare att börja gråta och fundera över karriärbyte ;)

Småländskan sa...

Ingen aning! Jag avskyr matte och är då naturligtvis värdelös på det. Hur många ord en "normal" (visserligen beige) roman innefattar vet jag inte eftersom jag aldrig skrivit en sån och därför inte heller räknat ord.
När jag skrev beiga protokoll, då hade jag ordräknaren på, men det är en helt
annan historia.

Småländskan igen sa...

.. och vid närmare eftertanke och ny genomläsning; 2,82 ord/min.??? Har du en gammal Haldaskrivmaskin, eller är den sååå beige din roman? Nej Nilla, nu får du ta tag i det här ordentligt!! Det här håller inte (som jag tror du säger flera gånger i veckan till dina elever).
Ös på!

Spader Madame sa...

Jag vet...;-))

Marina sa...

Jag gör som jag brukade göra i skolan när det handlade om matte - väntar på att någon berättar svaret, om det inte finns ett facit att kika i...;)

Åsa Hellberg sa...

Här är svaret.
6 969 minuter och 15 sekunder, vilket gör ungefär 116 timmar vilket i sin tur betyder att om du skriver dygnet runt är bokfanskapet klart inom fem dagar.

Vad väntar du på?

Magica de Hex sa...

Räkna ut det själv din gamla mattenörd.

mockapocka sa...

Har inte tid att räkna. Har fullt sjå att göra mig inre bilder av det du skriver.

Mette sa...

Alltså, jag bytte från Naturvetenskaplig för jag fick 2:a i alla huvudämnena. Så jag inväntar rätt svar från någon som har matteskalle (inte jag, jag fick fotohjärna).

Anonym sa...

Jaha, ska man behöva tänka nu också? och matte som är såå jobbigt! Nä jag skiter i det och väntar på boken. Ord är mycket roligare

Knasterfaster sa...

Nu ska jag försöka vara lite realistisk. Åsa H kom fram till 116 timmar och jag litar på att hon har räknat helt rätt. Jag tror att du kan skriva effektivt 15 - 20 timmar i veckan. Om du nu bara räknar tiden i ord som du skriver ned. Du måste du räkna minustid för alla ord du stryker och du får inte räkna tid då du tänker osv. Då kommer det att ta cirka 8 veckor innan du är klar med den beiga och det tycker jag att vi rundar av till två månader.

Lisbeth sa...

Jag har ingen telefon med kalkylator på så det blir svårt. Jag kan ringa på den i alla fall. Vad gör du om det 50000:ende ordet kommer mitt i en mening.
Det tål att tänkas på

nillas liv på pinnen sa...

Singel: Suck...hur ska då JAG veta?

Duktiga tjejen: Jag ska omedelbart läsa Oscar och den rosa damen!

Helena: Du är på rätt väg!

Cat: Fel på matteläraren i så fall!

Smål: Alltså, 2,82 ord/minut är en optimal hastighet för mig. Du anar inte.

Spader: *fniss*

Marina: Ja, matteundervisningen har haft (och har) en del i övrigt att önska!

Åsa: Bokfanskapet, haha! Tycker du att jag tjatar lite för mycket om den lilla raringen?
Det gläder mig att du tog dig tid att räkna ut svaret iaf.

nillas liv på pinnen sa...

Magica: Puss på dig också.

Mocka: Äh, du är bara lat!

Mette: Jag har inte kontrollräknat Åsas svar, men jag skulle tro att det kan stämma. =)

Spader Madame sa...

...fram med rödpennan nu Nilla!
;-))

Knasterfaster sa...

Nonchalerade du mitt svar? Är det för att jag har räknat fel?

Nilla sa...

Tant Björn: Ord är VÄLDIGT roliga. Ännu roligare än siffror, faktiskt.

Knaster: Nej, jag nonchalerade inte ditt svar, men jag var tvungen att åka till jobbet. Kom fem minuter för sent till konferensen TROTS att jag inte svarade på alla kommentarer! Hur fan kan det komma sig? =O
Två månader låter rimligt i mina öron men jag måste räkna på Åsas beräkningar och se om de stämmer.

Lisbeth: CIRKA 50 000. Får nog målet vara. Sluta mitt i en mening tror jag inte blir så lyckat...=/

Spader: Menar du att Åsas uträkning inte stämmer? Okej, jag får väl rätta den då.