måndag 6 februari 2023

Det blir bra

Om man bortser från framsidan. Den ser verkligen inte bra ut. Osymmetriska och delvis för stora fönster. De två största fönstren är galet stora. Och över dem är det alldeles för mycket fasad upp till takfoten. Det ser inte klokt ut. Jag ser en gubbe med hög panna och för stora glasögon. Det ser inte Skåne, men han tycker att fönstren borde sitta högre upp och vara mindre, vilket skulle lösa 'gubbe'-problemet.

Såg ett nyhetsinslag imorse om Zlatan-statyn. Föreslog Skåne att vi gör en Skåne-staty och ställer den framför de stora fönstren för att dra uppmärksamheten ifrån dem. Det blev nej på den. Försökte med en byst, men nej på den idén också. Trist, tycker jag. Det är ändå ganska speciellt med en nyinflyttad skåning i en liten by på Närkeslätten. Något man mycket väl kan uppmärksamma, tycker jag.

Kan man sätta upp en staty av någon utan att hen ger sitt godkännande?

2 kommentarer:

Karin sa...

Knivig fråga det där. Jag tror du får sätta upp en staty som SYMBOLISERAR någon, utan att fråga. Som till exempel en spettekaka. Om du vill resa en staty över någon identifierbar person måste du nog fråga. Såvida inte personen är död, men det vore ju väldigt tråkigt. Då är det bättre med spettekaka, tycker jag.

nillas liv på pinnen sa...

Karin: En vacker spettekaka vore något. Eller spettekaka-staty, alltså. En sån kan man göra själv så då blir det också billigt jämfört med en Skåne-staty. Tack för tipset!