onsdag 22 februari 2023

Martyrskap

Skåne: 'Det är bra att du går omkring med datorn i ena handen och borstar tänderna med den andra. Det kallar jag simultanförmåga på hög nivå.'

Skåningar är gärna ironiska. 

Till mitt försvar: När man plötsligt kommer på något viktigt att blogga om kan man inte låta en tandborstning stå i vägen. Det viktiga ämne som aktualiserades imorse är martyrskap. Något som i vår tid är omodernt att utöva, men icke desto mindre intressant. 

Vad innebär det att vara martyrisk? 

Hur har det blivit så omodernt?

Hur många procent av Sveriges befolkning beter sig martyriskt mellan varven?

Vilken är drivkraften till att bete sig martyriskt?

Intressanta frågor som eventuellt kommer få sina svar på den här bloggen någon annan dag.

2 kommentarer:

Karin sa...

Oj vad jag inte hängt med i svängarna och vad bra om martyrskap är out of fashion! Jag som trodde att offerkoftan är högsta mode; ingen blir gladare än jag om det är passé.

Till skillnad från Skåne är jag alldeles oironiskt impad av din simultankapacitet – det där skulle jag inte våga mig på, med tanke på alla misslyckade försök jag har bakom mig i göra-två-saker-samtidigt-branschen.

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Ja, i vissa kretsar är det dödsstraff på att vara martyrisk ska du veta! Man får röra sig försiktigt när man rör sig från en krets till en annan.

Vad gäller min simultankapacitet är jag också imponerad. Jag trodde att jag inte hade någon ända tills igår då jag blev påkommen.