tisdag 22 mars 2011

Om att driva berättelsen framåt

Jag har fortfarande problem med killarna som går in och ur affären, för alla er som sitter här på första parkett och undrar.
De är inne nu, okej. Men sen ska de ut, som sagt.
Fast innan utgång bör de göra något därinne som driver berättelsen framåt, det är nämligen så det ska gå till: varje scen ska driva berättelsen framåt. Så, de ska få varsitt bokmärke.
Men då måste jag hitta på någon bra anledning till att de får varsitt bokmärke och där är jag och slirar just nu.
Ni får gärna hjälpa till om ni vill.
En av de som jobbar i affären heter Solbritt om det kan vara till någon användning.

18 kommentarer:

Hanna sa...

Bokmärke? Ett sådant där glittrigt med änglar, eller ett "vuxet" som man har i böcker? Stor skillnad där ...

nillas liv på pinnen sa...

Hanna: Ett vuxet som man har i böcker! Förstår att du fick writer's block där.

Sara sa...

Du kanske ska fundera på vad som händer utanför, så kanske det löser sig med vad som hände därinne? Det ena ger ju det andra så att säga. (Har ingen aning om vad jag pratar om egentligen, men ibland om man avleder uppmärksamheten på saker så brukar de på något mirakulöst sätt lösa sig.)

DDT sa...

Jag antar att Solbritt inte extraknäcker som tandläkare?
Jag tycker att man är värd ett bokmärke när man har varit hos tandläkaren. Helst med glitter! Jag fick bara en förpackning tandtråd sist. Helt värdelöst som belöning!

Hanna sa...

Solbritt kanske trycker varsitt bokmärke i famnen på gossarna för att hon tycker de behöver vägledning i livet? Något snyggt ordspråk, Bibelord eller liknande kanske står på? Med ett gott ord på vägen föser hon sedan vänligt ut dem från affären och innan de hunnit betala för sina varor är de utanför som ofrivilliga snattare ..?

mockapocka sa...

Vaddå bokmärke? Det brukar man väl inte få när man går in och ut i affärer? Jag fattar inte. Förklara. Tax. Tack menar jag.

Småländskan sa...

Solbritt?? Är hon en bokmärkesutlämare? Eller varför får man ett bokmärke när man är inne i hennes butik? Förr fick jag ett bokmärke när jag varit duktig hos tandläkaren... och numera får ju barnen andra grejer, nåt,liksom.. när de varit duktiga.
Nej, jag fattar inte!!

Mika sa...

Jag tror att Solbritt vill förgylla deras dag lite... jag vet egentligen inte varför men hon känns som kvinnan som inte tänker lika mycket som hon känner.
Kanske tycker hon att dom läser alldeles för lite böcker och ger dom således inte bara bokmärken utan även varsin pocket som är kvarglömd från tidigare kund eller sommararbetare. Kanske ger hon dom bokmärken för att det står "Solbritt livs" och det ger henne gratisreklam.
Kanske vill hon bli av med dom snabbt...(jag tror hon vill skvallra med någon annan som också är i butiken i fred) och därför låter det ungefär så här:
Killar! SÅ...cigaretter där, tidningen där, här ta en till tidning, lite kondomer... vad mer... ta bokmärke här också!..seså! Ut nu! Nu är det någon annans tur! Tjing tjing!
(Visst pratar hon på dalmår?)
...eller?

Maj Korner sa...

Grabbarna blir tvungna att gå på rad i gången eftersom Pontus sitter mitt på golvet med en stor låda.

- Solbritt! ropar han. Vad ska jag göra med den här lådan?
- Vad är det i den då? hörs Solbritt suckande svara bortifrån disken.
- Den är full med bokmärken, de där som vi fick fast vi inte beställt dem.
- Äh, jag vet inte, svarar Solbritt, vadsomhelst! Släng dem eller ge dem till nästa kund som går förbi.

Ulrika sa...

Maj Korner är inne på något där.

Solbritt var en bra hjälp. Det hade också hjälpt till om vi fick veta hur gammal hon är. Och hur hon ser ut.

Som det nu är med endast futtiga namnet kan jag inte komma på något fiffigt. Det hade jag säkert annars gjort (lätt att säga och välgarderad va?) och på ett fenomenalt sätt dessutom.

Nej, där ljög jag, min fantasi sätter egna gränser just nu. Jag är dålig på storysar kring Solbrittar.

Däremot har jag jobbat med en som heter Solbritt. Hon var glad, lite som en sol. Om det kanske hjälper. Du får låna min Solbritt om du vill. Gör henne glad och sprittande så kommer kanske en fiffig anledning till att få ut gossebarnen ur affären.

Knasterfaster sa...

Det är du som ger killarna varsitt bokmärke när du tycker att de har gjort ett bra karaktärjobb, eller hur? När jag handlade på Willys idag så satt det en tjej i kassan som kanske hette Solbritt (men troligen inte för hon var högst 25 år). Hon sa "det har varit problem med uppkopplingen idag" när det stod "vänta" i displayen väldigt länge när jag hade stoppat in mitt kort. Sedan sa hon "nu lyser inte solen längre" Det sa hon två gånger för första gången fattade jag inte att det var mig hon pratade med. Jag svarade "men det är fortfarande varmt". När jag hade sagt det så hade mitt köp gått igenom. Då tog hon nästa kund. Hon sa inte ens hej då.

Anonym sa...

Nu är du ju så här alltså, att denna Solbritt, som varit "inte-sedd" mer el. mindre i hela sitt liv, äntligen ser dessa två killar där inne i butiken... och de ser HENNE! De letar, de är osäkra.. OCH Solbritt hon vet EXAKT vad de är ute efter.. i butiken alltså. Hon lirkar lite, frågar lite, killarna svarar.. och plötsligt vet Solbritt vad de är ute efter! De blir impade av Sollan, Sollan blir impade av dem... så när de står där i kassan och ska betala det som Sollan trodde de behövde, så får de varsitt bokmärke! Det är bevis på att de numera är VIP-kunder i Sollans butik!

Småländskan sa...

.. och denna, ovanstående, kommentar skulle vara undertecknad "Småländskan". Satans knappar som är för små att trycka på!

Spader Madame sa...

Har ingen aning. Undrar om mina polyper har vuxit in i hjärnan? Killarna kommer liksom in i mitt liv och stannar där. Utom Jonny förstås... Och en del dör också. Men det ska väl inte dö killar i den beiga romanen?

reneesfotoblogg sa...

Följande scenario kan man tänka sig:
Tjuvlarmet går när Ola-Conny(?) och Jan-Gunnar(?) går ut genom affärsdörren. Sol-Britt ringer polisen och under tiden dom väntar så beordrar hon båda grabbarna att ta av sig kläderna för visitering..........
Ska bli intressant hur du reder upp detta!

nillas liv på pinnen sa...

Sara: Jag har tre barn så jag vet allt om avledning! Det funkar ibland. I alla fall tills de har genomskådat den metoden.

Tjockisen: Nej, nej, hon extraknäcker inte som tandläkare. Och det är inte hon som delar ut bokmärken. Alltså, det är kompicerat...

Hanna: Ja, det där med en slags vägledning tar jag fasta på. Men det är inte Solbritt, den madamen, som står för den.

Mocka: Men i den här affären får man det! Faxtiskt.

Smål: Nä, det är inte så lätt att fatta när man inte vet. Men jag tänker att jag kan ju inte berätta allt. Utifall att det blir en bok så småningom, lixom.

Mika: Hahaha! Kan inte du skriva den berättelsen, pliiiiz? Så fortsätter jag på min.

Maj: Haha! Alltså, vilken kreativitet som finns bland mina läsare! Vi skulle kunna skriva världens story tillsammans!

Ulrika: =D Den här Solbritten hör inte till solstrålarna i tillvaron. Hon är närmare sextio och en jävel på att fräsa ifrån.

nillas liv på pinnen sa...

Knaster: Låter som en ganska avslagen Solbritt, om det nu var det hon hette. Min Solbritt är det liksom mer fräs i, kan man säga.

Smål: Nästan som en slags kärlekshistoria? Med tre. Det är bara det att det inte är Solbritt som delar ut bokmärken. I just say.

Spader: Kanske kommer någon dö för din skull. Jonny? Han är inte med i min romanmen jag kan ta med honom om du vill?

Renée: OMG, Renée! Det är inte en porr-roman jag skriver, det är det inte. Men Ola-Conny var ett väldigt fint namn, det tar jag med. Han får dock behålla kläderna på.

Anonym sa...

Nej, nej, nej. Du kan inte ta med Ola-Conny. Han jobbar på Gekås i Ullared och är en sådan där kändis. /Knaster