fredag 21 maj 2010

No hay problemas eller The sky is the limit

Nu har jag bestämt mig för att sötsliskstoppet ska vara ett år.
Helt logiskt eftersom jag inte tycker om godis längre. (Hur fan gick det till!?!)

Nåja. Fylld av hur enkelt det är att fixa saker och ting i mitt liv så ska jag nu lära mig att prata spanska flytande. Jag tror inte att det är svårt. Klart lättare än att sluta äta godis. Jag har redan tagit fram spansklexikonet, det gjorde jag i morse när jag skulle kolla vad fredag heter på spanska. Jag visste redan på ett ungefär.
Sen har jag tänkt lära mig prata franska flytande också. Det har jag tänkt länge, men det har inte blivit av eftersom jag måste jobba och blogga så mycket hela tiden. Men snart så. Sjutton arbetsdagar kvar.

I november kommer en nittonårig uruguayan, som mellandottern hittat, till oss för att bo här ett par-tre månader. Han är vår nya familjemedlem och då kommer det stå lika mellan antalet tonåringar och vuxna i den här familjen; 3 - 3. Det blir en spännande tie-break. Det lag som får med sig hundarna vinner.
I alla fall, så behöver jag kunna prata spanska då, för det är språket de talar i Uruguay. Just den här uruguayanen pratar i och för sig även svenska, men inte med mig eftersom jag då slitit järnet och lärt mig spanska utantill. A tambor batiente!


Ordlista:
A = Slår
tambor = på
batiente! = stora trumman!

15 kommentarer:

Gafflan sa...

Du har ju en massa tid att öva dina språkkunskaper sen när du ska vara ledig.
Yngsta ska läsa spanska till hösten och äldsta läser franska och själv har jag visst, för hundra år sedan, läst tyska. Har jag tur så kommer jag att snappa upp ett och annat spanskt ord till hösten. Olé...typ.

Maj Korner sa...

Det viktigast du måste kunna är ju självklart:

Chong en el medallón!

Magica de Hex sa...

Åsså skriver du ett par romaner och dresserar några hundar och tränar o cyklar ett par timmar om dagen och varför inte lära dig gourmetmatlagning också när du ändå är igång?

Agneta sa...

Jag gillar att du tar oss med i spanskalärandet! Jag skulle nog hellre vilja lära mig prata franska.
Läste det i skolan och kan väl göra mig hjälpligt förstådd *harkel* på en restaurang. Typ beställa en karaff vin och en varm smörgås.

Agneta sa...

Vad är det för uruguayan som ska komma? En vuxen sådan alltså? Spännande!

Singelmamman sa...

Ha jag kan ju en hel del spanska upptäcker jag. Förstod att det stod just slå på trumma (missade stora men vad sjutton)

nillas liv på pinnen sa...

Gafflan: Jag kommer ha så mycket tid att den kommer gå baklänges! Tror jag.

Maj: Är inte det där kinesiska...?

Magica: Ja, varför inte...? Ska fundera.

Sos: Nej, det är en tonåring. De tre vuxna är jag (med tveksamhet), maken och 26-åriga dottern som iofs inte bor hemma, men ändå.
Mellandotterna har hittat honom.

Singel: Om man ska vara noga så är ju inte "stora" med...

Knasterfaster sa...

Så spännande med en inneboende! Maj Korner gav dig ju de viktigaste spanskaglosorna så nu är det ju inte så mycket mer du behöver kunna!

XXX sa...

Heja heja friskt humör...Oj vad du är duktig!

Ewa sa...

Häftigt. Plugga på. Kramen

Huskatt sa...

Tufft! Verkar roligt med besök :)

Åsa Hellberg sa...

Du är snart där, det hörs ända till Farsta.

nillas liv på pinnen sa...

Knaster: Men de kändes inte riktigt som spanska...Fast det är väl skitsamma.

Tvillingen: Well, jag har ju inte riktigt kommit till det flytande stadiet ännu. Men det kommer. Om jag inte dör först.

Ewa: Måste sova först för jag är lite trött.

Huskatten: Det blir nog kul, skulle jag tro. Oj, vad jag ska prata spanska.

Åsa: Jag antar att det är trummorna du hör och inte min spanska, eller?

Maj Korner sa...

Nä. På kinesiska heter det 冲在洛克特.

Men du ser väl bara siffror... :-)

linn sa...

det där var inte spanska!

jag är inte alls 26. vem har sagt det? det lät fruktansvärt gammalt.

nu är vi bosatta i en paraguayansk familj, i förorten i asuncion. dem är otäckt trevliga och gulliga, så det kan hända att jag tar med mig en paraguayansk familj hem.

det är väl också okej?