måndag 10 maj 2010

Var är min startsida???

För en stund tog jag tjuren vid hornen och bestämde mig för att jag ska skaffa sån där hemlig information, som alla andra har, om varifrån mina besökare kommer och på vilka sökord.
Nu har jag försökt skaffa Google analytics - gick åt helvete eftersom man skulle klistra in en kod.
Ja, just det man ska klistra in en kod.
Var i helvete då?!
Förstår andra människor den typen av avhuggen information?

Okej, bestämde mig för att skita i Google analytics och istället kolla upp Webmaster tools.
Här fick jag värsta informationsflödet: Klistra in koden mellan head och body på din startsida.
Runt head och body var det fina större resp mindre än-tecken. Jag nämner det eftersom jag antar att det kan spela roll.
Men om man nu inte har head och body på sin startsida? Vad gör man då?
Eller är inte startsidan startsida? Många intelligenta frågor utan ett enda svar.
Jag blir så jävla förbannad. Sitter här och hoppar på stolen.

Kan någon hjälpa mig?
(Då kommer jag bli jättesnäll.)



Uppdatering: USCH, vad jag svär! Tvi, tvi, tvi!
Jag har fått information av Malla så ni behöver inte förklara något.

20 kommentarer:

Malla sa...

Fick du till det? :)

Gafflan sa...

Teknik och klistra koder hit och än dit...grrr!
Gick det bra?

♥ Carina ♥ sa...

Tänk att det ska vara så förbaskat krångligt!
Fick du till det?
Kram

Finnpajsaren sa...

Och detta valde du att göra på din peak performanceday måndagen..? ;-) Coolt.

Osloskånskan sa...

...dela med dej av Malla-infon...? (till en prøvenorsk puckoskåning?)

Anonym sa...

När jag hade jävlats i någon timme med att försöka få min wordpressblogg i Google analytics tog jag och googlade och insåg att det var för att det inte gick att göra som jag inte fick till det. Trist men trösterikt ändå. Prova att googla fram en instruktion. Det brukar i alla fall mågen och sonen alltid tipsa mig om när jag ber om hjälp.

Fru Venus sa...

Och jag har under dagen kommit underfund med att jag skiter i alltihopa! Jag vill inte dö ung.

Singelmamman sa...

Synd att jag läser så långsamt, jag hann precis tänka ut hela svaret innan jag kom ner till svaret. Men det gör ju inget, jag kan ge någon annna svaret.

Anonym sa...

Wordpress visar automatiskt statistik över hur många som besökt din blogg, och på vad man sökt när man hamnat på bloggen.

Det är både på gott och ont. Ibland kan det vara en himla massa träffar (över hundra), då undrar man vilka alla de är egentligen... ;)

Maj Korner sa...

Jag har den här: http://www.sitemeter.com/

Kommer inte ihåg precis hur man gör, men lite.

Man skaffar ett konto, får ett lösenord och loggar in Sen väljer man hur stor "mätarsymbol" man vill ha på sin sida.

Den koden klistar man in längst ner (ungefär) under "layout", "redigera html".

Man kan också bestämma om andra ska kunna se statistiken eller inte, men det är nog överkurs, just nu. Likaså att spärra sin egen ip-adress så inte den räknas som ett besök. Men det är dag tre på internat. :-)

Knasterfaster sa...

Tur du fick svar från Malla för jag är supertrött och orkar inte svara och så har jag ont i bena också. Blev du någe snäll då?

Miss Upsey Daisy sa...

Sådant där är jag skitdålig på. När jag gör rätt är det mer ren tur måste jag erkänna..

Märta sa...

Mitt knep (och för den delen tips) är att utnyttja ungdomar i sin omgivning. Klapper, klapper på tangentbordet i blixtens hastighet och så bah! Klart! Plättlätt! (jomentjena..)

Singelmamman sa...

Nä, det sket sig som du ser. Men nu gör jag ett nytt försök, har ändå glömt varför jag sitter uppe.

Knaada sa...

Tyvärr det är Pappis jobb här hemma.

Men jag vet att Body är ett utrikiskt ord för kropp och head för huvud. Får mig att tänka på dagissången huvud, axlar, knä å tå, knä å tå... Har du hittat knät? Det heter knee på utrikiska, kanske kan vara till någon hjälp....

cat sa...

Jag kan bara klistra in sådana koder som man lägger i en HTML/Java gadget här på blogger.

Ska koder klistras in någon annanstans är det kört för min del.

Agneta sa...

Jag kan inte ens mobilblogga.

Jo, jag kan maila ett inlägg från telefonen till blogger, men fan i helvete att jag kan blogga bilder.

Åsa Hellberg sa...

Haha, googlade på att analytics inte verkar funka idag och den som kom upp var du!

Hej!

Ulrika sa...

Datorns värld är inte riktigt min värld faktiskt, tur att du fick hjälp av ett snille!

/hon som har textstorleken maximum

* M E T T E * sa...

Hoppas det funkar nu då när Malla hjälpt dig (annars får du säga till, kanske kan jag hjälpa dig)! Ska allt bli spännande att höra om du hittar nån kul statistik sen :-)