lördag 22 maj 2010

Lite ordning och reda skulle inte skada

Kanske att man skulle ta och styra upp det här med gräsklippandet i kvarteret?
Som det är nu så är det någon jävel som börjar klippa vid 8-tiden på morgonen så att man väcks av motorbullret. Sen är det någon annan som tar vid lagom tills man parkerat sig med frukosten på altan vid 9-tiden. Vid 10-tiden idag, eller 11-tiden var det kanske, klippte så jag vår gräsmatta. En bra tidpunkt, tycker jag.
Därefter, när jag hade klippt färdigt och landat på altanen med ett glas isvatten och min spanska ordbok, då började närmsta grannen klippa sin gräsmatta! Så har det sen hållit på.
Nu är min plan att bestämma ett klockslag på lördagar då alla klipper gräset samtidigt. Och något bra straff för dom som inte lyder.

17 kommentarer:

Camilla sa...

Är det inte typiskt!
Typiskt i ett villaområde :(
Ha det bäst!
Kram!

Fru Venus sa...

Det låter som en bra idé, ska försöka med det här hemma också! I Mariehamn får du inte klippa före kl. 9 på morgonen och inte efter 20.00 på kvällen!

Åsa Hellberg sa...

Otroligt bra idé. Behöver du en namninsamling så hojta till!

Anonym sa...

Flytta ut på landet. Då kan du starta motorsågen klockan sex på morgonen utan att någon bryr sig. ;-) Om du ser till att ha långt till grannar, förstås. :-)

Anonym sa...

Hahaha.. Morsan och farsan brukar kalla det helveteshelgerna.
En klen tröst men det är nog likadant överallt i villakvarteren..
Lycka till med ditt projekt!

Pillargontanten sa...

Bra idé, är det dig vi får se i grannfejden, nästa säsong....
Ironi....

Agneta sa...

Jättebra idé att bestämma ett klockslag. Då kan det väsnas ordentligt och sen lägger sig tystnaden! Och grilloset tar över.
Lägg gärna ut din plan här i bloggen när du är klar med den. Vi är fler som bor i villaområden.

Snäckskalsdalen. sa...

Ja haha....där vi bodde förut blev det ett område med exakt 59 hus intill. Och där satt vi om aftonen och skulle dinera och så började en klippa sitt gräs och så var det som om den lede vaknade till liv. Efter en liten stund var alla j-a 59 maskinerna igång......

Anonym sa...

Vår lilla stad har i helgen terroriserats av s.k. "Traktorpulling". Vad är väl en och annan oharmlig gräsklippare i jämförelse med det. Intet...;)

Länkar till dig i min nya blogg nu. OK?

Dreamsalive sa...

Det var en riktigt smart idé! Inte vill man väl bli väckt klockan 8 en lördag av "villaområdeshulliganer".

veronica sa...

Fasen vilken bra idé, så bra att den borde lagföras faktiskt:)

Knasterfaster sa...

Den här frågan borde tas upp i riksdagen. Ja, den är faktiskt så viktig att den borde skrivas in bland våra grundlagar. Ordning och reda, hyfs och fason råder det verkligen brist på när det gäller motorljud i villaträdgårdar.

Katarina sa...

Jag tänkte faktiskt på det när jag var hos min syster igår. Härligt att kunna gå ut i trädgården och njuta frisk luft. Men fridfullt? Inte särskilt - gräsklippare, högtryckstvättar, hammarslag med mera, med mera.

Jag tycker absolut att du ska styra upp det här. Och nöj dig inte med ditt eget grannskap. Starta en riksomfattande rörelse.

Du kan ju smygpropagera genom att skriva en deckare om ett villaområde där en seriemördare tycks härja till synes utan plan. Men där det faktiskt är de som stör friden med högljudda aktiviteter utanför planlagd tid som stryker med. ;-)

Ja, jag har mordiska tendenser. Allting kan lösas med ett bra mord. ;-)

Malde sa...

En utmärkt plan! Den får tummen upp av mig.

Kram

Pia sa...

Smart av dig!!!! Bara vi får veta vilket straff som kommer att utmätas för de som inte böjer sig för Nilla Överhet!!! ;o)

nillas liv på pinnen sa...

Camilla: Jo, det känns nog igen i alla villaområden...Men tror du inte att alla andra är beredda att anpassa sig till den tid jag tycker är bäst?

Fru Venus: Jahaja, det låter ju som ett steg i rätt riktning. Tänk om vi också har såna regler fast jag inte vet om dem?

Åsa:Är du bra på namninsamlingar? Okej, jag säger till.

Vildhunden: Jo, men det finns ju vissa nackdelar med landet as I know it. Långt till stan t ex.

Tant Björn: Jag ska fundera på om det kan vara en tröst. Fan tro't.

Pillargon: Jag startar kanske en egen grannfejdssåpa för jag tycker den som redan finns brister i många stycken. De blir ju inte sams t ex.

Sos: Jag tror den här planen kommer utvecklas ganska långsamt. Men när jag är klar med den så tjoar jag till.

Snäckan: Ja, det där känner vi till. Då är det mer än grillen som osar, kan jag meddela. Om man nu grillar alltså. Annars är det bara ur öronen det ryker.

Anna: Traktorpuuling??? My gosh.
Klart du får länka! =)

Dreamsalive: Nej! Det vill man inte!

veronica och knaster: Jag kanske borde skriva en motion?

Katarina: Haha, det var ett bra förslag på plot! Rotorbladet i gräsklipparna kan användas som vapen kanske?

Malde: Tack. Det känns bra att höra att jag har folkets stöd. Jag kanske startar ett enfrågeparti.

Pia: Något straff som biter. Vad tycker du?

Singelmamman sa...

Ett bra straff borde vara att klippa grannens gräsmatta, som de gör på Wimbledon. Men sax, för hand. Och den, gräsmattan alltså, ska vara så välklippt att du kan spela tennis på den.