lördag 8 maj 2010

Mitt liv; ett pärlband av trivialiteter

Läser i min morgontidning en krönikör som ondgör sig över information på nätet av typen: "På väg hem, tror det blir grillning i kväll", "Trött på det här kalla vädret" eller "Usch, mycket på jobbet i dag". Det sistnämnda citatet tycker hon är värst eftersom ett sådant inlägg "inte ökar graden av lycka nämnvärt". "Nu finns det också en del bra saker som skrivs", menar hon. "Men risken är att det drunknar i det triviala."

Varför detta förakt för vardagslivet? Just denna krönikör är ingalunda unik, hennes åsikter möter man både här och där. Är det bara kommunikationen på nätet hon stör sig på eller skulle hon vilja tysta människors vardagsprat även irl, kan man undra. Och om det inte ger henne något att läsa om "trivialiteter", varför inte bara respektera att människor är olika och inse att vi som står i vardagsdynga upp till knäna kan vilja avhandla den? Alla kan ju (tack och lov) inte vara prettosnobbar, det skulle ju bli lite (mycket) jobbigt.

Och lyckan kan definitivt öka när man uttrycker frustration över jobbet. Hon borde testa. Överhuvudtaget är vägen framåt i livet att dela sorg och glädjeämnen med andra. Det är ett av de allra mest basala mänskliga behoven. For her information.

23 kommentarer:

Agneta sa...

Precis!

Jag ogillar att bara läsa om positiva saker. Människor som aldrig är negativa är det något fel på. Och är det inte fel på dem vill jag inte veta om det. Det MÅSTE vara tråkigt i alla människors liv då och då.

Jag älskar att läsa om triviala vardagshändelser, och helst när folk gnäller och klagar lite - det betyder ju att det inte bara är jag som har tråkigt!

Gafflan sa...

...men...jag trodde ju att vardagen var det som ÄR livet och med det följer ju trivialiteter. Undrar hur krönikörens liv ser ut?

Anonym sa...

Ja jösses, visst är det trivialt men lyssna på en vanlig korridor eller ett vanligt fikarumssnack. Hur ofta säger vi egentligen de stora djupa sakerna. Frågan man kan ställa sig är också om vi skulle våga ta upp det stora djupa om vi inte smort med det sociala kittet - trivialt småprat. Utan småprat inget "storprat" tror jag, det är ovant att se det i text men inte tror jag det skiljer så mycket från annan kommunikation mellan människor.

Titti (f.d SkogsHuldran) sa...

Undrar sa Flundran varför krönikören då läser trivialiteterna?
Var och en väljer väl själv vad den vill läsa, lyssna till eller prata om.
För vi lever väl fortfarande i ett fritt land?

För övrigt ville jag bara titta in och önska dig en trevlig helg!

Markattan sa...

Jag är så trött på de där proffstyckarna som hela tiden ska kritisera oss amatörskribenter. Vår bloggar är ointressanta, innehållslösa, dåligt skrivna, särskrivna och allmänt kass.

Frågan är varför de läser om det retar dem så mycket.

Markattan

Tänkte bara sa...

Att bara läsa vardags trivialiteter kanske blir tråkigt i längden och att bara läsa genomtänkta och djupa inlägg likaså. Yin/Yang är bäst eller som vi svenskar så finurligt har översatt till Lagom.

GladaKatarina sa...

Håller med! Denna krönikör har helt missat poängen med och behovet av sociala medier i dagens samhälle! Hon borde inte vara krönikör, låt en erfaren bloggare ta över hennes jobb!

Snäckskalsdalen. sa...

....asch....effektsökeri.....låt dom gotta sig i oss vanliga snällvarianter av krönikor på bloggen.....

......ja, jag håller med dig om det där med nasalt och bakåtslickat, tänk då verkar hennes syrras kille schystare. men så är han väl ganska vanliga iaf.....

då var vi tillbaka i vanligheten i gen....länge leve den!

kram på dig
agneta

Snäckskalsdalen. sa...

...det skall stå krönikörer där uppe....

Stina med Blenda sa...

Ja, det är något konstigt med människor som säger att de ALLTID är lyckliga och positiva....hm.....vem går igenom livet utan sorg och besvikelser ?

Jo om man drabbats av sjukligheter i frontal loben möjligen =förändrad personlighet/kännslor

Nej själv gillar jag personliga bloggar som även vågar uttrycka att livet suger emellanåt.
(då vet jag att jag inte är ensam) ;)

Well done Nilla du får en femma eller ett MVG av mig.

Kramar

Märta sa...

Men det är ju det som är så underbart med bloggar! Puttrigt vardagsprat som uttrycker både glädje och frustration över vardagens banala ting blandat med djupa funderingar om det existensiella!
Hur kan det någonsin bli fel?!

Magica de Hex sa...

Jag gillar din stil. Den är skön.

cat sa...

Ja om man inte får gnälla över tråkigheter som händer på jobbet, så skulle de ju lagras inuti en och man skulle väl snart gå under av alla dynga.
Håller helt med dig! Ut med skiten och gnäll på bara.
Krönikörer som inte förstår har vi inget till övers för ;)

Mika sa...

I love vardagsliv! Det är ju det man lever för???! Eller?! Det andra är ju bara yta och ytterligheter.

Nej! Mera vardagsliv åt folket! Det är okej att vara den man är och göra det man gör... ja... det är till och med ganska glammigt!

Kram

Snäckskalsdalen. sa...

.....jag fick skrattattack när jag läste din kommentar i min blogg om fasanen som din hund drog fram.....jag vet inte vad som hände, men plötsligt såg jag bara allt i bilder och....det var rätt kul, måste jag tillstå!

Nä, jag tror inte Tingeling får fatt i någon sork. Men det tar på krafterna att leta, hon flåsar och dreglar när hon är "klar" (det blir hon ju inte, klar, menar jag, men i alla fall....)

kram

Knasterfaster sa...

Om igenkänningsfaktorn är hög på en blogg så trivs jag där. Vardagstråkigheterna är mycket lättare att bära när jag delar dem med andra på. Jag tycker det är fantastiskt med alla dessa "vanliga" ovanliga människor som jag "mött" via blogg. Jag hade inte vetat om att de existerade om de och jag inte bloggade! Sådana där krönikörer de vill bara ha en åsikt om något, de menar nog egentligen inte vad de skriver. (;

Tigris Predikantan sa...

Rätt har du: vem tvingar någon att läsa t.ex min blogg? Upp till var och en att skriva, läsa och göra det den vill!
:)

Katarina sa...

Nej, vet du nätet borde ju faktiskt inte vara för alla utan bara för de priviligierade som lever liv där varje dag innebär inköp av svindyra väskor och skor, pimplande av champagne och umgänge med the rich and famous.

Fast själv har jag inget intresse alls att läsa de där "spännande kändisbloggarna", ge mig vardagsliv och svenssonproblem. Sånt som jag kan relatera till och som ger mig idéer jag kan applicera till mitt eget, högst triviala liv.

Anonym sa...

Just det! jag skiter fullständigt i vilken affär de shoppat i och vad.
Nä, jag vill veta vad just du gör, anser, tycker osv.. Det är verkliga livet det!
(har du funderat färdigt än?)

Fru Venus sa...

Hon får det att låta som "halvkändisar" som hon , och andra helkändisar inte har ett tråkigt vardagsliv!? Stackars henne i så fall... Sen FATTAR jag inte varför man läser sånt man inte gillar!! Kram till dig och din underbara vardags-glada-ledsna-festliga-förbannade-skojiga blogg ;-)

M. sa...

Kort och gott: Du har så rätt. Sånt där förakt kan vi vara utan. Ett liv är ett liv och bara det är ju stort i sig.

nillas liv på pinnen sa...

Sos: Japp! De måste vara lobotomerade eller nåt.

Gafflan: Hon kämpar kanske för att få tillhöra prettogänget. Så kanske hennes liv ser ut.

frunatmaken: Klart som korvspad att man behöver prata om det som man lever i.

Titti: Det är just det: Varför ska vissa försöka styra vad andra ska skriva??? Det är ju bara att låta bli att läsa. Sen kunde man kanske önska att fler respekterade att vi är olika och uttrycker oss på olika sätt.

Markattan: Det är verkligen frågan!

Tänkte bara: Framförallt tycker jag att var och en bestämmer själv hur man vill ha det.

Gladan: Hej! =)
Ja, man blir trött på fördömandet. I alla fall jag.

Snäckskal: Nej, jag tycker inte det är okej att de uttrycker sig så nedlåtande. Det handlar ju bara om att trycka ner andra. Not ok!

Stina: Haha, tack för det, Stina! =)

Märta: Det kan inte bli fel. Men allt kan heller inte passa alla. As simple as that.

Magica: Ha, najs! =)

Cat: Ja, man skulle explodera till slut och all dynga skulle spridas med katapultkraft över hela biblioteket. Eller var man nu jobbar.

Mika: Ja, jag skulle vilja se det liv som saknar vardag...

Snäckis: Ja, det var ingen höjdare kan jag säga. Min hund vägrade också först släppa den. (Och jag stod och viftade och skrek i panik...)

Knasterfaster: Det kanske är sant. Det är nog inte så lätt att sitta och skriva krönikor så där på beställning och då får man väl ta några åsikter som man har hört florerar.

Tigris: Det är ju det! Jag går inte in på bloggar jag inte gillar och sitter och förfasar mig. Nej, tack, livet är för kort för sådan tidspillan.

Katarina: Svenssonproblem ska det vara, annars kan det va! =)

Tant Björn: Jag har inte orkat cykla till affären så på så sätt blev det avgjort. (Din svikare! *hytter med näven*)

Fru Venus: Nej, varför gör de det??????????

M.: Det är VÄLDIGT stort i sig!

Ulrika sa...

Menar hon bloggar?
Vad tycker hon då att man ska skriva om? Vad vill hon läsa i bloggar?
Bara påhittade underbara saker?
Sagor?
Porr?

Mja, jag fortsätter nog på den inslagna vägen. Så intressant är jag!