måndag 15 maj 2023

Short foot

Har ett helvete med mina fötter och speciellt den ena, vilket jag tror att jag nämnt i något tidigare inlägg i år. Ringde vårdcentralen för att be om en amputation, men de skickade mig (telefonledes) till sjukgymnast istället. Som om jag inte har testat ALLT i form av träning för fötterna!

Nej, det hade jag visst inte. Jag fick en övning som heter short foot. Aldrig hört talas om den förr. Man ska pressa tårna mot golvet så att fotvalvet höjs. Upprepa x antal gånger. Om foten som jag har mest ont i inte är bättre om tio dagar ska jag återkomma.

Nu står jag vid byrån i sovrummet (som vi ännu inte börjat sova i) och gör short foots. Tror jag att det kommer hjälpa? Nej.

4 kommentarer:

Anna Christina sa...

Hög igenkänningsfaktor där. En halluxvalgus och så lite Mortons symdrom på det. Träning eller operation = pest eller kolera. Ja, det är väl bara att konstatera att det inte är så himla kul, samtidigt som det ju faktiskt är ett I-landsproblem.

Karin sa...

Aj då, spik i foten? Så svårt att få rätt diagnos, men short foot-grejen är inte så dum. Bindvävsinflammation i hålfoten, kanske? Jag blev efter ett och ett halvt års fotont remitterad till en kärlkirurgmottagning som fnös och sa att där hade jag inget att göra.
Lösningen blev, som så ofta, fysioterapeut och vettig analys av felet, samt lite tänjnings övningar. Och short foot!

Anonym sa...

Nej, våra fötter är inte i-landsproblem, de är sorgebarn. I alla fall mina. Det är en sorg att inte kunna röra sig fritt. Jag vänjer mig nog, och alla som blir äldre upplever väl att kropparna på olika sätt bryts ner, men trist är det. /Nilla

Anonym sa...

Inte spik i foten, även om det känns så. Hallux rigidus är det största problemet, men en rad andra följer på listan. Nämnda h.r kan nog inte bli bättre av short foot-övningar men en överansträngning i hålfoten gör faktiskt redan mindre ont. /Nilla