måndag 29 maj 2023

Skräll

Och så är det den där VHS-filmen. Den som är hela anledningen till att Britta och Veras ses igen efter alla dessa år. 

'Britta, du har inte hittat filmen?'

'Vilken film?'

'Den där filmen, du vet.'

'Nej, jag sa ju att jag slängt alla gamla VHS. Det var länge sedan.'

'Men jag såg en låda med gamla VHS i garaget', flikar Benny in, alltid lika hjälpsam.

'Det tror jag inte.' Britta gäspar, högt och ljudligt. 'Men jag ska kolla vid tillfälle.'

'Det var en väldigt speciell film, den vann första pris i en tävling.'

'Väldigt speciell var den', upprepar Britta. 'Märkligt att den vann.'

'En sån skräll det var.' Vera skrattar. 'Ingen hade anat.'

Britta ler. 'Det var sannerligen en överraskning.'


Där lämnar vi den filmen. Jag har mina misstankar om vad filmen skildrar, men jag vet inte. Bibliotekshögskolan på åttiotalet ... ja, de flesta kan nog gissa!

Inga kommentarer: