tisdag 19 maj 2009

Bok + hängmatta + jag = lycka

Om det finns någon out there som längtar till sommaren och ledighet lika mycket som jag, så räck upp handen.

*spejar*

Nähä. Jag tänkte väl det.

Hela dagen idag har jag gått omkring och längtat halvt ihjäl mig.
Till min sommar hör läsning. Att ostört (well, ibland iallafall) få ligga i hängmattan med en bra bok är...ja, nice.

And, over to you.

Kan jag, please, få höra vilken bok du skulle rekommendera mig att läsa i sommar!
Någon som du gillat så där extra mycket.
Kanske för att den var rolig.
Eller skitspännande.
Eller en sån som kändes längst in i hjärtat.


Här är några böcker som jag älskade att läsa:

Hanne-Vibeke Holst Min mosters migrän
Självbiografisk bok om kvinnors liv under 1900-talet. Jag var helt uppslukad när jag läste den.

Jonas Hassen Khemiri Ett öga rött
Sverige genom 15-åriga Halims ögon. Underbar och rolig bok.

Doris Lessing Martha Quest
Södra Afrika genom en ung vit kvinnas ögon. Uppväxtroman.

J C Oates The Falls
Brudgummen slänger sig ut för Niagarafallen på morgonen efter bröllopsnatten...I say no more.

J.M. Coetzee Boyhood: A Memoir
Den bästa barndomsskildring jag läst. Den gjorde mig akut skrivsugen.

21 kommentarer:

Nettis sa...

Du missade MIG!!! Jag stod ju här och vinkade för fullt ;) hihi!!!

Jag ska oxå köpa en hängmatta till sommaren :) :) !

Och jag skulle helt klart rekommendera dig att läsa Elsie Rydsjös Kvinnorna på stensvik :) ! Visserligen en serie på tre böcker, men sååå bra :) !!!

DDT sa...

Med livet framför sig - Emil Ajar. Om du gillar Khemiri så tror jag att du kommer att älska denna franska bok.

Berättelsen om Pi - Yann Martel. Ytterligare en prisvinnande fransman. En pojke och en tiger på en livräddningsflotte i havet. Och nej, det är ingen saga - den är mycket realistisk. Hur bra som helst!

Mina boktips så här lite snabbt.

Annars finns förstås Pauluns GI-månad eller den där skojige norrmannen som tyckte att man skulle äta en skiva rå kålrot och 10 mandlar som mellanmål på söndagar. För att festa till det lite...

DDT sa...

Och för övrigt är jag livstidsmedlem i längtar-efter-semester-klubben.

Yvonne sa...

Malin på Granlunda av Anne-lise Boge
- serie i 26 delar! Älskar den! =)

Handlingen i Malin på Granlunda utspelar sig i norra Norge i början av 1900-talet. På nära håll får man följa Malin från Brovik genom livet, från den dag då hon arton år gammal säger ja till att gifta sig med Johan från storgården Granlunda för att rädda sin familj från fattigdom och svält. Äktenskapet blir inte lyckligt, men Malin möter den stora, sanna kärleken på annat håll och föder ett kärleksbarn – en son som blir hennes ögonsten och lycka. Men om hennes hemlighet avslöjas kommer hon att dra vanära och skam över både sig själv och sin familj. Det är svårt att leva på en lögn …

Anna sa...

Oj, jag kan hålla på länge. Men här kommer några tips...

* Nu vill jag sjunga dig milda sånger (Linda Olsson)

* Alla mina systrar (Judith Lennox)

* Jane Eyre (Charlotte Brontë)

* Mannen under trappan (Marie Hermansson)

GladaKatarina sa...

Gode Gud - var börja, var sluta? 8-) Är ju själv galet insnöad på de engelska klassikerna.

Men samtliga författare du nämner har ju skrivit flertalet fantastiska böcker! Khemiris senaste har jag sett i bokhandeln, men ännu inte läst.

Det är konstigt, hittar man en bra bok, då hittar man flera. Hittar man ingen man gillar, då drabbas man av värsta boktorkan.

fjortisensmorsa sa...

Nu pratar vi LYX!! Men jag har en hammock(lite undangömd längst ner i trädgården). Jag älskar att köpa nya böcker, helst en hel hög. Att veta att man har en massa bra läsning framför sig är härligt. Nu till saken:
Eddies oäkting av William Kowalski, tror att den bäst kan beskrivas som en varmhjärtad skröna?
I kloka kvinnors sällskap av Célestine Vaite en bok om kvinnor&klokskap på Tahiti, måste läsas.
Kärlek,mat&missöden Anthony Capella en bok om MAT och kärlek, som utspelas i Rom. Man vill äta hela tiden ;-)
Zahiren av Paulo Coelho, faktiskt den enda av hans böcker som jag läst, men den väckte mycket funderingar. Tar gärna emot boktips om du ramlar över fler bra böcker!Ha en skön kväll1

Sofia sa...

Jag vinkade glatt en stund, sen smög sig mjölksyran på för att slutligen däcka mig totalt.
Jag är ju ganska kort (1.59) så du kanske missade mig.

Singelmamman sa...

Några av de bästa böcker jag läst är böcker som bara "kommit till mig" utan att jag sökt dem. Men "Tillsammans är man mindre ensam" av Anna Gavaldas som Annabellan tipsar om är härlig.

cat sa...

Jag läser oavsett årstid jag:) Som bibliotekarie borde jag ju kunna ge dig ett lästips, men jag ser att vi har väldigt divergerande lässmak. Jag gör ett försök:
Patient 67 av Dennis Lehane. En bok som är spännande och full av överraskningar.

teolinda sa...

Jag säger också "Tillsammans är man mindre ensam"

teolinda sa...

För övrigt har jag en hängstol som jag älskar att sittligga och läsa i...

Måste komma ihåg att gå in och kolla efter fler böcker av hon Anna Gavaldas...visst var det så hon hette...

Anonym sa...

Jag viftar ju för fullt här. Fan vad glad jag blev av din kommentar förresten, den väckte mej sannerligen till liv. När det gäller böcker så läste jag precis en av hon som skrev Busters öron, Kleopatras kam, hmm, minns inte vad hon heter, Ernestam, kan det stämma. Alltid vid din sida tror jag den hette. Jag tyckte om den. Någon som jag älskade var Veronica ska dö av Coelho, inte bara den boken förresten. Jag ska fundera och återkomma. Hanne Vibeke Holst är en favvis till mej. Likaså Fossum och Alvtegen. Elisabeth Geroge har skrivit många bra om Inspector Lynley. Som sagt, jag återkommer.

cat sa...

Ja visst är det söta små grodyngel:) hos mig.
Jag läser inte socialrealism eller s k sanna berättelser. Orkar inte riktigt med den genren. Gillar inte heller barndomsskildringar
Läser väldigt brett annars: deckare, fantasy, äventyr, spänning, rysare, historiska romaner och en och annan vanlig roman:)

Karin sa...

Mmmmmmm böcker ......... jag ääälskar böcker !!!!!!
Har precis börjat på Elisabeth George´s senaste alster.
För min del spelar nog inte årstiden nån roll bara jag får läsa och köpa nya böcker.
Kramelikram

Ulrika sa...

Eeh, jag vinkar väl lite sådär obemärkt. Jag läser särskilt om somrarna, men helst lättsamma böcker. Sådana jag orkar läsa färdigt, har dock läst lite mer "djupa" kallar jag dom fast dom inte är så heller. Dom är fängslande helt enkelt. Kruxet är att jag kan inte nämna en enda en *fnissar*

Jag har nämligen inget minne för sånt. Inte för mycket annat heller förstås, men se jag och namn..

Kanske tipsar senare när jag kommit ut till stugan och de Värdefulla står där. Bra böcker läser jag gärna om efter några år...

Är nog allätare egentligen. En senil allätare ;)

Ann-Louise sa...

Du har god lässmak, för den överensstämmer i mycket med min!

En dansk författare som heter Christian Jungersen har skrivit en bok som heter Undantaget, den har fastnat hos mig.
Oates gillar jag också, även om jag tycker att hon är aningen ojämn. Blonde är en höjdare om du frågar mig.
Just nu läser jag Katedralen vid havet (spansk författare, minns ej namnet) samtidigt som jag läser boken som gett upphov till Slumdog Millionaire (fast den heter Vem vill bli miljonär). Både mycket lovande och hittills läsvärda.

segsliten sa...

Har du inte läst Khaled Hosseinis böcker, så kan jag varmt rekommendera dem.

Kram ☺

Agneta sa...

Om jag räcker upp en hand nu trillar jag omkull.
Jag får nästan hålla ena handen för ena ögat för att inte läsa dubbelt, eller för att kaunnna läsa alls. (för mycket rosé - ssshhhhccchhhh! säg inget till nån! Men jag är inte nytker! Och jag kan inte stava heller!) *viskar*
Jag har inte läst någon av de böckerana. Jo, jag började läsa Ett öga rött. Men jag tappade bort den boken...?
Du, jag återkommer en annan dag. De t tår sån tid att aksivka - att skriva ska det stå. jobbigt. Måste nyktra till! =)

Kennel Virvlans sa...

Hej!
Själv är jag sån som lyssnar! på CD-böcker, jag pluggar in Mp3:n och sen kan jag hänga tvätt, fika, sticka eller what ever.
Favoriter: Dennis Lehane, Jo Nesbö, James Patterson och givetvis alla kvinnliga deckarförfattarna.
Ha en skön sommar, själv åker jag till Värmland som "kennelflicka" och njuter och lyssnar.

Agneta sa...

Åh, jag instämmer i Cats tips. Patient 67. Jädrar vad jag sträckläste den! Ska snart läsa fler av honom.