lördag 30 maj 2009

Hädanefter har jag alla svar

Tack vare Acka påmindes jag om att jag i min ägo har Sällskapslivets lexikon i nio band.
De ursprungliga ägarna, som köpte detta 1944, var min farmor och farfar som båda gick bort på sjuttiotalet.

Eftersom jag hittills i mitt liv haft ett ganska komplicerat förhållande till "sällskapslivet" så känner jag nu att min lycka är gjord. I dessa nio band finns svar på ALLT. Det är bara för mig att slå upp och läsa närhelst ett problem tornar upp sig i horisonten.

Jippie.

I detta nu ligger jag och svettas på altanen för att få en jämn och fin sommarbrun ton i hyn, att visas upp för andra människor som jag sällskapar med. Alltså slår jag upp Solbad på s.59.

Vid solbad gäller det att låta solen få tillträde till så stora partier av kroppen som möjligt. Idealet vore naturligtvis härvidlag nakna solbad. Inte verkar det så trevligt, om en dam i djupt urringad galadräkt skulle visa en ryggtavla, som delvis vore hälsosamt brun, delvis sjukligt blek. Därför böra alla damer även ur estetisk synpunkt tänka på hur de bryna bröst och rygg under sommarens soliga dagar.

*behåller bikinin på av hänsyn till den gräsklippande grannen*

18 kommentarer:

fjortisensmorsa sa...

Men, vilken pärla!! Att BRYNA ryggen.. *fnissar* Bryn på nu, står det något om hur herrar bör solbada? Ha en skön dag i solen!

Nettis sa...

Hahaha, det lexikonet skulle man absolut ha ;D ;D !!!
Tänk va bra att kunna slå upp såna viktiga saker, hihi!!!
Så gå ut naken, och skit i grannarna!!! Huvudsaken att du får en jämn solbränna ;D !

Kram!

Yvonne sa...

Fniss. Jag tror att grannen skulle tycka att det var riktigt trevligt med en solbadande tant i trädgården bredvid när han klipper gräset! =D

Ann-Louise sa...

Ett lexikon om sällskapande med andra? Den skulle jag behöva äga, memorera och absorbera! Står det hur man minglar naturligt och kallpratar? Det har jag nämligen IG i...

cat sa...

Hoppas du får en fin och jämn solbränna trots att du inte följer de käcka rekommendationerna;)

Maj Korner sa...

Underbart! Och vilket härligt språk! "hur de bryna bröst och rygg". Mera!

Anna sa...

Jamen, vad bra. Då vet jag vart jag ska vända mig nu, när jag får tvivel om vett o etikett.

Vilket faktiskt händer då och då. Jag återkommer... =)

nillas liv på pinnen sa...

Fjortisensmorsa: Nepp, det står ingenting om hur män ska bryna kroppen!

Nettis: Haha, jag vågar inte skita i grannarna! Tänk om jag blir anhållen för förargelseväckande beteende... Det vore inte så bra.

Yvonne: Jag är inte så säker på det hahaha

Ann-Louise: Jajemen, flera sidor ägnas åt detta. Ett litet smakprov:
"När det gäller konversation måste minst två parter deltaga. De tala ömsevis och lyssna ömsevis. Tala de samtidigt blir det intet utbyte." Nu vet du!

Cat: Tyvärr. Ojämn och röd blev den.

Maj Korner: Ja, visst är det roligt! Det lär bli flera blogginlägg där jag hämtar goda råd ur detta eminenta lexikon.

Anna: Självklart. Med detta lexikon kan jag fr o m nu ha en egen rådgivningsspalt!

M. sa...

Hahahahaha! Helt underbart!

Du menar att du har 9 band såna bra råd? Det kommer att gå bra för dig! Du har nyckeln!

Själv är jag sjukligt blek... Fast jämnt över hela kroppen, då...

mockapocka sa...

Haha!
En antik Ribbing med andra ord. Den måste jag se. Farmor och farfar??

Scrollan sa...

Hahaha!! Vilken skojig bok det verkar vara! Bryna bröst och rygg!!=))

Jag blir nog delvis brynt - s k raggarbränna - när jag är ute i skogen med t-shirt på å bara armar!

Ha en finfin söndag!

Kram Scrollan

Ulrika sa...

Jag har ännu icke hunnit bryna mig. Ehuru jag icke tål solen särskilt bra. Dessutom hava jag rödlätt hår och det är icke av godo för brynta kroppar..

Vilket häftigt lexikon.. Bloggtorka ja,tjena, bara läs utantill...

Ha en härlig dag!

Mika sa...

Aj då... antar att jag får sy igen den djupa urringade galadräkten... alternativt sola i polo...

hm...alla dessa val...

Kram
mika

GladaKatarina sa...

Mor min gav mig en god uppfostran, det har tagit år att bli av med den. ;-) Detta lexikon är en pärla! Lova ge oss flera glimtar!

Ligger mycket i detta med att "bryna" hela kroppen. Därför solar jag inte alls, blir bara fläckigt. 8-)

nillas liv på pinnen sa...

M.:Japp. Livets gåtor är lösta typ =)

Mocka: Jag kan ta med dom när jag kommer ner nästa gång. Det var farmor och farfars.

Scrollan: Jag är också delvis brynt efter denna helg. Kallas det raggarbränna?

Ulrika: Låter som att du gör bäst i att hålla dig i skuggan. Ha en bra resa imorgon!

Mika: Haha, sola i polo låter ju mysigt! =)

Gladan: Ja, uppfostran har många oönskade bieffekter minsann! Det blir kanske fler "goda" råd... =)

Singelmamman sa...

Tur att fler avsnitt kommer, jag behöver också all hjälp jag kan få!

DDT sa...

Jag med. Jag är ett fullständigt socialt miffo. Står det något om hur man ska bete sig om man är på fest och inte vet om personen som står framför är en fullständig främling eller någon man pratade med för femton minuter sedan? Det tar mig veckor att lära mig känna igen människor.

nillas liv på pinnen sa...

Jag idag: Hm, det står en hel del om hur man konverserar och beter sig i festsammanhang men kanske inte just hur man beter sig om man inte vet om personen man står framför en stod framför en för 15 minuter sen...
Man kan ju alltid fråga. Det står att man ska vara ärlig och hederlig. Inte konstlad. Så en enkel fråga: "Har jag pratat med dig förut? För kanske en kvart sen...?"