söndag 4 september 2011

Äppelkriget del 2

Om lilla jag får lägga mig i den stora planen utanför Närkeslätten så tycker jag det var ganska klantigt att lägga äppelskörden så här i början av hösten. Just när man i efterdyningarna av sommaren verkligen längtar efter att komma in i hälsosamma vardagsrutiner för att minska det midjeomfång man odlat i juni, juli och augusti.
Man kan ju inte låta alla äpplen förfaras - det kan knappast ha varit del av planen - och alltså måste man äta äppelkaka och vaniljsås  två-tre gånger om dagen. Det gör inte underverk för midjemåttet kan jag meddela.
Nu har jag i och för sig inte snöat in på mitt midjemått, jag bara reflekterar lite så här på morgonkvisten.
Har till exempel hört att midjemått över åttio cm på medelålders kvinnor är hälsofarligt. Vilken idiot sa det, är min spontana kommentar. Förmodligen en man som inte vet hur utspända revbenen är om man varit gravid med fyrapluskilosklimpar. Nu sitter inte midjan på revbenen men någonstans där i regionen är den. Med sina åttiosex cm livsfarligt bukfett i mitt fall. Och nu måste jag, som sagt, äta en helvetes massa äppelkaka på det.
Frågan är om man ens kommer överleva den här extremt äppelrika hösten? Om inte så kommer man i alla fall dofta äpple när ens bukfett börjar härskna där på bårhuset. Det kommer man definitivt.

18 kommentarer:

Shamrock sa...

Jag lever verkligen hälsofarligt om man ser till midjemåttet

Åsa Hellberg sa...

Jag är så glad att jag bara ser asfalt...

Katarina sa...

Du blir helt enkelt tvungen att göra massor med äppelsylt, stoppa i söta burkar med ännu sötare etiketter och sälja som ekologisk barnmat. Så blir det stor succé och industri och du lever lycklig resten av dina dagar. Med ett acceptabelt midjemått.

Jag tror att jag såg det i en film någon gång.

Hanna Lans sa...

Vårt äppleträd fick en köldchock i våras och tappade alla sina blommor. =Inga äpplen för oss. Vi har dock pallat på allmänningen i radhusområdet nedanför oss. Men jag vill ha mer. Must! Kakor! Knyten! Mos!

Anonym sa...

Har gått hela morgonen och varit sugen på äpplepaj och vaniljsås, och det här inlägget gjorde ju inte saken bättre. Midjemåttet kommer att få sitt idag... ;)

reneesfotoblogg sa...

Om man ska tro "förståsigpåarna" så ska man vara mager som en benget, träna sju dagar i veckan med alla upptänkliga metoder, helst inte äta men dricka tre liter vatten om dagen etc etc.
Nu undrar jag varför?
För att man ska leva lite längre?
Är det inte bättre att leva med välbehag den tid man lever?
Att späka sig dag ut och dag in kan självplågarna göra, jag lever hellre lite kortare tid.
Så det så!

Marina sa...

Det lät som en ypperlig idé, det där med att mäta midjemåttet strax under revbenen - det ska jag ta fasta på! För övrigt tycker jag att du ska fortsätta äta äppelkaka med vaniljsås och må gott!

nillas liv på pinnen sa...

Shamrock: Konstigt att vi inte är döda hela bunten.

Åsa: Asfalt har sina fördelar...

Katarina: Jag såg också den filmen någon gång för länge sen. Om jag inte minns fel så var det ganska mycket arbete inblandat i konceptet...? Där sket det sig för min del.

Hanna: Om du bodde närmare skulle du kunna få MASSOR.

Glimra: Man får väl dra in på något sen när äppelsäsongen är över, kanske...

Renée: Jag kör på det där välbehagsupplägget. Absolut.

Marina: Var har du din midja då, om inte under revbenen? Eller midja och midja, men du fattar vad jag menar.

Knasterfaster sa...

Om du vill kan du få mata min Största med äppelkaka. Han väger 60 kg och är 180 och har inget bukfett. Jag vill inte att han får fler blodtrycksfall.

Zelda sa...

En kollega för några år sedan sa alltid:

-Men vad hääärligt, man måste ju få leva lite också.

Det sa han alltid när man ojade sig över att man gjort nåt som inte var så nyttigt, eller ätit nåt extra gott.
Eller till och med när man ringde och var förtvivlad över att man försovit sig. Ha ha.

Kontentan: Ät dina äpplepajer och tänk att:
- Man måste ju få leva lite också. =)

Cina sa...

Haha! Hädanefter ska jag vänligt och bestämt hävda att jag INTE har muffinsmidja, bara väldigt uttänjda revben som spridit sig. Neråt. Fyra barn har gjort sitt.
Önskade att jag bodde på hämt-avstånd, äppelkaka, äppelpaj och mos är ju vansinnigt gott! Har inte ett äpple inom synhåll. Funderar på att palla lite i villaområdet nedanför oss.

Helena sa...

Den här filmen är det. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Baby_Boom_%28film%29

Magica de Hex sa...

Äter äpplen, krattar äpplen, plockar äpplen, forslar äpplen. Tja höstgöra eller ej, det måste ju göras. Men äppelkaka är icke för mig. Vågar inte ens mäta midjan efter denna sommar ...

Annika, Bokplantan sa...

Mmmmm, äppelkaka är det bästa som finns. Och mycket nyttigare än chokladpudding från pulver med vispgrädde från sprutflaska.

Maj Korner sa...

Det är en sak jag inte fattar med det här med midjemåttet. Ska ALLA ha samma? Andra kroppsmått mäts ju i relation till något annat, som BMI tex.

Ska alltså en som är 155 cm lång ha samma midjemått som en som är 180 cm?

Ju kortare man är desto fetare får man vara?

Eller? Förklara för mig, den som fattar.

Mika sa...

Jag har hört att det inte är omfånget man ska räkna, utan man ska lägga sig ner på golvet och mäta från golv till där magen är som högst med en linjal. Tror att om man var under 22 cm så var det ok och om man är över så är det kris.
Det borde gå att googla någonstans...måttet menar jag.

cat sa...

Nu blev jag jättesugen på äpplekaka och vaniljsås, fast att jag egentligen föredrar blåbärspaj med vaniljsås.

nillas liv på pinnen sa...

Knaster: Du kan få äpplen av mig om du vill!

Zelda: I alla fall så äter jag mina äppelpajer. Börjar nästan lessna nu, så många har jag ätit.

Cina: Verkligen synd att du inte bor närmre!

Helena: Ah, just det.

Magica: Vad gör du då med alla äpplen? =O

Annika: Ja, fy för chokladpuddig och konstgjord grädde, blä. Äppelkaka vinner med hästlängder.

Maj: Jag skickar frågan vidare upp i luften för jag har inget svar. Irriterar mig bara på hälsofascisterna när de är igång. Hälsa är en sak, hälsofascism är något annat.

Mika: Usch, jag tänker inte lägga mig ner och kolla om jag är mer än 22 cm på höjden. Huvva.

Cat: Blåbärspaj är inte heller att förakta!