fredag 22 juli 2011

Roadtrip 2011

Jag och maken har varit ute på en roadtrip med Böda på Öland som yttersta utpost i öster, och Lysekil som yttersta dito i väster. Ganska mycket sol och bad, med andra ord. Vädergudarna har varit nådiga.
På Öland krängde jag även en del hamburgare i min svägerskas gatukök. En, om jag ska hålla mig till sanningen (vilket jag i och för sig sällan gör på den här bloggen, men man kan väl göra undantag). En hamburgare, alltså. Den blev god, I can tell you.
Sedan var det dags att besöka min syster och svåger i Lysekilstrakten.
Man kan tänka att det bara var att gira över på sisådär en halvtimme; det är ju på längden avstånden kan börja snacka i vårt land, inte på bredden. Men uppenbarligen även på bredden insåg vi efterhand. Kalmar, Nybro, Lessebo, Växjö, Värnamo, Gislaved, Tranemo, Borås, Göteborg, Ljungskile, Uddevallabron och Munkedal innan Lysekil äntligen uppenbarade sig. Utmattande sex-sju timmar tog resan.  Vi kände oss snudd på hängfärdiga i Smålands inland, någonstans mellan Anderstorp och Gislaved, då vi fruktade att vi aldrig någonsin skulle få se hav igen.
Räkorna, aiolin och det hembakta brödet som väntade på systerpysters nybyggda altan med fjordutsikt lättade dock upp stämningen betydligt. Meningen med livet kunde skönjas i sommarnatten.
Dragna lärdomar: Man kan konstatera att Sverige är avlångt även på bredden, och att allt hänger samman som en ärtrev.

11 kommentarer:

reneesfotoblogg sa...

Härav kan man dra slutsatsen att kustlandskapen är de bästa i allmänhet och västkusten i synnerhet. Den som i dagligt tal kallas bästkusten och Sveriges framsida, och där bor jag så klart! Kanske inte allra längst ut för där bor bara rika stockholmare på sommaren men i Göteborgs och Bohus län i alla fall.
Fortsatt god resa!

Åsa Hellberg sa...

Jaha, och Fjällbacka då. Missade ni det?

cat sa...

Jag är imponerad att ni överlevde en sådan lång bilresa. Men så klart att god mat botar även känslor av hängfärdighet :)

Maj Korner sa...

Ärtrev?

Singelmamman sa...

Sverige är fantastiskt! Och Lysekil var jag i för några dagar sen. Men din syster missade jag. Låter som att just det var synd.

Småländskan sa...

Synd jag inte visste du varit på den yttersta östliga utposten, för då hade jag kunnat vinka till dig där du for fram. Och kanske,men bara kanske, är din svägerska "kund" till mig *L*.
Själv var jag på Öland senast i påskhelgen. Sedan dess har jag mest jobbat, men jag kommer att besöka min favvoö när de flesta utomölänningarna dragit västerut.
Jodå, jag kan ön in i minsta detalj, men kanske mest den södra delen.
Ha en fortsatt skön sommar!

mockapocka sa...

Se så snabbt du fick användning av din nya vokabulär!

mockapocka sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vera i Brån sa...

Hittade din blogg för ca 7 minuter sen då jag googlade betydelsen av livet på en pinne. Du är tametusan störtskön.

Ps. På tal om att ha ett bekymmerslöst liv: tänk att få googla "livet på en pinne" och sju minuter senare känna att livet är förjävla trevligt. Och Internet också för den delen.

I see you around.

nillas liv på pinnen sa...

Vera: Åh, vad roligt att höra! =)

Sus sa...

Hamburgsund missade ni också =) Men Bästkusten är fantastiskt!