fredag 1 juli 2011

Försäljare sökes

En kväll för ungefär ett par månader sedan hörde jag ett dovt brummande ljud när jag gick och la mig. Jag hatar ljud som inte ska vara där så jag sökte genom huset för att om möjligt kväva det i sin linda. Ingenting lät som brumljudet men med hjälp av uteslutningsmetoden insåg jag att det förmodligen var värmepumpen i källaren som var boven i dramat. Väntade tålmodigt på att maken skulle komma hem dagen därpå och släppte då bomben: Vi måste tyvärr köpa ny värmepump, ty den gamla håller på att balla ur. Jag tvingade maken att lägga sig ner för att höra ljudet, och när han inte hörde det i sovrummet fick han lägga sig i de andra rummen också, dock utan resultat. I alla fall så är det fel på värmepumpen, sa jag, och vi måste alltså köpa en ny. Det gäller att vara bestämd i lägen som dessa annars kanske man börjar tvivla själv. Okej, jag ska kolla på den, svarade han.
Ett par kvällar senare hörde jag ingenting när jag la huvudet på kudden och jag sms:ade glatt maken (som var borta igen) att vad-det-nu-var han hade gjort med pumpen så hade det hjälpt.
Jag tittade bara på den...? svarade han. Skitsamma, det funkade, svarade jag.
Tills kvällen därpå då brumhelvetet var tillbaka igen. Det vibrerade också, och tro mig; slikt kan skicka den mesta stabila person rakt in på hispan. Började lugnt och fint planera för ny värmepump, bara hundratusentalet kronor på ett ungefär.
Ett par veckor senare gick jag och la mig i stugan i skogen, fem mil härifrån, sjönk ner i kudden och hörde brumljudet! Har vi en värmepump här? frågade jag maken. Hoppet om mental hälsa är det sista som överger människan. Nej, vi hade ingen värmepump i stugan, var skulle den ha varit? Femtio kvadratmeter utan källare, liksom. Min hjärna, alltså. Vad kostar det att köpa en ny?
Eller så använder man den man har till att spåra en ny 'värmepump', och man ger inte upp förrän man hittat en. Resultat: Det är min dator som är boven, en till synes oskyldig liten pc. Jag upptäckte det när jag vickade den i en viss vinkel mot bordet och den då började brumma på EXAKT samma sätt som mitt huvud brummar när jag ska sova. Så nu gäller det bara att hitta en försäljare som har en brumfri dator till salu. Ska ladda för det ett par dagar.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Eller så kan du ju låta bli att vicka den i det där speciella läget mot bordet..

reneesfotoblogg sa...

Vilken tur att det finns fler än jag som inte tål vissa sorters ljud. Just nu håller jag på att slå sönder instrumentbrädan på bilen eftersom det uppstår ett vibrerande oljud vid ett visst motorvarv. Antingen måste jag köra fort utav bara h-e eller så får jag krypa fram men kör jag lagligt så slår jag oavbrutet på instrumentbrädan. Tror det blir tvångströja snart.

Magica de Hex sa...

Jag säger bara en sak MACINTOSH.

Kalle Byx sa...

Brumfria datorer är helt klart att föredra.

Märta sa...

Ofin dator att brumma och ha sig när folk ska sova. Å andra sidan har du ju logiskt sett tjänat en hel skrälldus med pengar så du kan köpa ny brumfri dator istället för tråkig värmepump. :)

Shamrock sa...

Öronproppar är nog billigare än ny dator

Lippe sa...

Stänga av datorn när du ska sova???
Om du nu MÅSTE ha den på nattetid så ställ den på en gummimatta.
Fast jag tycker du ska stänga av den!!

Anonym sa...

HA HA HA HAAA

Maj Korner sa...

Du kan väl ta samma snubbe som du lämnade routern till? Han är ju redan knäckt.

Anonym sa...

Hmm, har du möjligtvis fått några pikar av maken sedan. Min hade då inte varit sen att ge mig några... ;)

Marina sa...

Prata om att tjäna massor av pengar på ett bräde bara sådär...;)

Småländskan sa...

*gillar Maj Korners kommentar*

mammakicki sa...

Hahaha, det där kunde ha blivit dyrt!

Lisbeth sa...

Vilken röta. Du får många fina datorer för en ny värmepump. Lycka till med ett brumfritt hem

nillas liv på pinnen sa...

Tant Björn: Hm...nej, det kan jag nog inte. Det där med att låta bli att göra det man inte får; inte min bästa gren.

Renèe: Vi kan hålla varandra sällskap på hispan. Och trösta oss med att i en sjuk värld är den sjuke frisk.

Magica: Ska få en sån jobbdator! Minsann.

Kalle Byx: Inser det nu.

Märta: Den brummar inte när jag ska sova, då är det min hjärna som brummar.

Shamrock: När brummet har krupit in i hjärnan hjälper inte öronproppar.

Lippe: Alltså, den är avstängd nattetid. Grejen är...har du åkt tåg många timmar i sträck och känt tågdunket i kroppen efter att du klivit av? Det är det fenomenet.

Livet innan liten: Jo, om man inte kunde skratta åt eleändet skulle man bli knäpp.

Maj: Men säljer de datorer hos Telia? Jag såg ingen i alla fall. För övrigt gav han ett alltför förvirrat intryck, jag vill ha försäljare som kan sätta emot!

glimraskimra: Han vågar inte!

Marina: Jag vet! Vad kan man göra med 100 000? Köpa många lakan i bomull t ex.

Smål: Jo jo.

Kicki: Det är dyrt att leva, bara att ställa in sig på det.

Lisbeth: Om man tänker på det är det FUCKING BRUMLJUD ÖVERALLT!