onsdag 6 juli 2011

Facebookchock

När det nu är så trögt i bloggvärlden försöker jag roa mig på facebook istället. Dock har jag hört att det inte blir kul där förrän man kommer upp i minst femtio vänner. Jag har för närvarande fyrtiofyra och väntar ivrigt på latjolajban.
Fick en chock idag när jag försökte hjälpa tillväxten på traven genom att i sökrutan skriva in namnet på den första kille jag hade ett längre seriöst förhållande med. (Eller seriöst och seriöst, men vi pussades ibland i alla fall.) Jag var elva och väldigt kär. Han var också elva och söt som en sockertopp. Lena kinder, bruna ögon och mörka lockar som liksom studsade runt hans huvud.
Nå, idag skrev jag in hans namn, som är lite ovanligt, klickade på sök, och ramlade nästan av stolen. Herregud, vad gammal han blivit! Det var det värsta jag sett. Jag hade aldrig känt igen honom om jag hade stött ihop med honom på gatan. Och alla fina bruna lockar, puts väck! En lite grå torr krans av stubb runt huvudet var allt som fanns kvar. En riktig medelålderskagge hade han också. Med lite god vilja kunde jag känna igen munnen, men det var allt. Ögonen skymdes av ett par solglasögon.
Jag har nu lovat mig själv att inte söka på en endaste kille till som jag på något sätt haft, eller velat ha, från åttiotalet och bakåt. Min modesta önskan är att få åldras i lugn och ro, och bara skaffa facebookvänner som är gamla från början.

22 kommentarer:

Maj Korner sa...

Det är inte värt att söker på dig själv då. Du kanske blir lika chockerad då!

Jag sökte och skrev också till min första riktiga kärlek som jag hade när jag var sjutton. Men det var inte han. Sa han. Han såg väl min bild...

Knasterfaster sa...

Jag är med i det där Stay Friends och där är det konstigt nog mest killar som besöker mig. När jag gick i skolan var det aldrig några killar som visade något intresse för mig. Nu måste jag kolla om min nästförsta stora kärlek finns på FB. Vet inte vad den första hette i efternamn nämligen.

Knasterfaster sa...

Äsch, jag hittade honom inte på FB. Han finns nog inte.

Madlar sa...

Hahhhaa, min "Jonas" hade oxå blivit gubbe o de ljusa lockarna var blott ett minne....men leendet var detsamma. Hörrödu, jag är redan gammal, sök mig på fejjan så blir vi kompisar.

Marina sa...

Visst är det konstigt att dom blir så gamla när det inte händer oss...;) Jag finns också där om du vill upp mot 50 kompisar - jag menar om det blir roligare då kan det ju vara värt det!!

Cicki sa...

Det där har jag också råkat ut för. Fast inte på Facebook utan han stod mitt framför mig i kassan på Konsum. Jag satt alltså i kassan och begärde leg av en gullig liten gubbe. Det visade sig att jag kände igen det ovanliga namnet. Visst var det min gamla klasskompis, killen som var läckrast i klassen med brylcreme och snäva jeans.

Han påstod att jag var mig lik. Så nu undrar jag om jag såg ut som en gammal kärring redan när jag var fjorton år?

Shamrock sa...

haha.

Jag finns på fejjan, du kan adda mig om du vill så kommer du lite närmare 50

Gafflan sa...

Hehe! Då kanske det är tur att mina ex inte finns på FB för tänk så besviken jag skulle bli, jag menar jag som är så ung och rynkfri ;D

Eva sa...

Visst är det konstigt! Att alla snygga då blivit fulare och alla fula då, blivit snyggare!?

Jag var snygg DÅ...

Är också gammal som Televinken, så mej kan du adda riskfritt! =)))

Helena sa...

Jag har inget kort på mej där, hunden är mycket snyggare.

Anonym sa...

Då vet jag hur jag inte ska göra då. Tack för tipset! :)

Fast faktiskt lade "en gammal vän" till mig en gång på FB. Han såg väl inte direkt ut som gubbe, det vill jag inte påstå. Snarare var det så att han trodde att han fortfarande såg ut och var som tjugo. Vet egentligen inte vilket som är värst... ;)

Mika sa...

Nej... det blir faktiskt inte mycket roligare. Jag sitter fortfarande och väntar på att det ska bli så där roligt som alla säger/sagt att det är. Eller också har jag fel kompisar som är roligare live!
Jag funderar helt seriöst att packa ihop mitt konto. Det kan inte vara meningen att man ska få ålderschock nojja varje gång man söker upp gamla kompisar som nu verkligen blivit GAMLA! *suck* tur att jag är lika purung som då (när nu då var!)
Nej det blev ingen skrivpuff. Jag började... men som varje gång så tog det stopp. Pangstopp. Jag VILL så gärna skriva något vettigt! Något vettigt bra... jag har känslan inom mig som jag vill förmedla men öpppnar jag kranen så kommer det bara massa bokstäver utan rim och reson.

Kram
Mika

Marina sa...

Glömde...om du skulle få för dig att vilja leta efter mig...du kan ju behöva ett namn att söka på... testa Marina Sandström-Hedin i så fall!!

Singelmamman sa...

Hahaha! Och jag råkade få se en av mina exkärlekar som dessutom är ett halvår yngre än jag... Men som såg ut som om han var dubbelt så gammal som jag. Det tråkigaste i det hela var att hans glimrande, glittrande ögon inte log längre.

Mika sa...

Nu har jag gjort ett skrivpuff inlägg! Känns som jag lagt mina inälvor på vägen och väntar på att en bil ska köra över dom.
Nåväl. Kunde varit värre ;)

Kram
Mika

Magica de Hex sa...

Du har för bövelen 15 kommentarer. Vaddå bloggtorka? Har du blivit en DIVA?

cat sa...

Visst är det en chockartad upplevelse att titta på de gamla kärlekarna :)

nillas liv på pinnen sa...

Maj: Haha, det kan han ju inte ha gjort! Ju.
Det finns en tanke bakom det faktum att jag har en bild på mig och min syster när vi var små som profilbild.
Jag tar mitt ansvar för att inte skrämma skiten ur fd bekanta, förstår du.

Knaster: Du får väl ta tillfällena i akt nu då istället? Inte?

Madlar: Done! =)

Marina: Förfrågan skickad!

Cicki: Hahaha! Nej, det kan jag inte tänka mig. Men vad vet jag egentligen? =P

Shamrock: Jag jobbar på det! Har slängt ut krokar på fb som du ska fastna i.

Gafflan: Ja, men det är ju precis vad jag också tänker! När man nu råkar vara extremt välbehållen, 20+ typ, ingen skulle tro något annat, då vill man ju inte dras ner av gamlingar i ens omgivning.

Eva: Jag var snygg DÅ och är snygg NU. Inte många som har sån tur.
Behöver ditt efternamn!

Helena: Hundar ser alltid bättre ut, hur snygg man än är (och det är man ju), så dom kan man inte jämföra sig med...

Glimra: Huga, nej, det kan bli lite för mycket också...*ryser*
När man träffar såna vill man plötsligt vara väldigt strikt medelålders. För att markera.

Mika: NEJ, packa inte ihop ditt konto! Då förlorar ju jag en vän. Jag vill gå framåt, inte bakåt!

Singel: Nej, de kan ju bli lite urvattnade med åren...Mer plask, plask än glitter.

Mika: Jag kommer snart! Inte med bil dock, men med min cykel.

Magica: Hm, en LITEN diva kanske? Men dom är väl gulliga? Visst?

nillas liv på pinnen sa...

Cat: CHOCK är det minsta man kan säga.

Spader Madame sa...

Skrattar! Därför gjorde jag detsamma med ett ex. men ingen bild, bara Bajen. Förmodligen lika bra, han är säkert fet.

Cina sa...

:)! Man blir lite överraskad ibland.... Mitt gamla tonårsgäng ska ha fest i höst, vi bildade en facebook-grupp. Lite tur kan jag säga att man hinner öva sig lite på att känna igen vissa! Och de känner igen mig. Skönt!

Åsa Hellberg sa...

Är vi vänner? Man vet ju inte riktigt vem du är...
Om inte så är jag medelåders nog för att duga åt dig.