tisdag 22 november 2011

Mitt beiga elände

Alltså, hur kan det komma sig att den text jag tyckte var bra igårkväll när jag gick och lade mig, idag vid genomläsning suger? Något av ett mysterium är det. Själva texten har näppeligen förändrats över natten, alltså är det min syn på vad som är bra och dåligt som gjort det. Som en hiss i en skyskrapa åker den upp och ner den där synvinkeln. Den kör slut på mig, sanna mina ord. Den tänker inte på att jag snart fyller femtio och stelnar alltmer. Den hänsynslösa slyngeln!

Tänk om allt jag har strukit och ändrat i min roman egentligen var superbra och att det bara var min synvinkel som gick bananas? Så kan det vara, känner jag. Det kan också vara så att allt jag skrivit är uruselt. För närvarande känns det mer sannolikt. (När jag längre fram ska sälja min bok är jag tacksam om ni i minnet raderar alla inlägg där jag sågat mitt beiga underverk. Kanske borde jag gå en kurs i marknadsföring? Lektion ett: Berätta inte för potentiella kunder att din produkt suger.)

Men jag är snygg i håret i alla fall, införskaffade mig en kortkort koaffyr i morse. Min frisör kände varken till ordet koaffyr eller chevelyr, men nu gör hon det. Det gäller ju att hänga med i sitt yrke, sa jag, och det höll hon verkligen med om.

22 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Been there, done that.
Du reser dig i morgon:)

Joanna Björkqvist sa...

Oh, vad jag vet känslan. Och då menar jag inte om den kortkorta koaffyren.

Om sex dagar kommer jag att ha 1 200 böcker stående i vårt garage och de är inte ens olika allihop, utan det är samma jäkla bok alltihop.

Antagligen är det väldigt mänskligt att jag inför detta tvivlar fullständigt på så gott som varenda bokstav jag någonsin plitat ner, tagit bort eller bytt ut i denna arma roman, för så känns det nu.

Skare va nåt, lixom. Eller e de ba tjöt?

h sa...

Men kan du skriva klart snart så man får läsa nån jäkla gång?!?!! ;)

Kati sa...

hehe, vänta tills ikväll, då kanske det låter bra igen. Sedan är det bara att lägga till en liten fotnot i följebrevet: obs läses bäst på kvällen. ;)
Jag försöker att inte göra några större ändringar i manuset medan jag fortfarande skriver, just för att man inte ser så objektivt på det medan man är mitt inne i det.Vänta tills du är klar och har låtit det ligga i ett par veckor eller så.

Kati sa...

vad är det för slags roman, förutom beige? ;) Är den rolig, tragisk, spännande, romantisk?

Marina sa...

Jag tycker det räcker med att läsa korta texter som jag har skrivit själv, kan bara tänka mig om det skulle handla om en hel bok...fast det är klart, man kan aldrig veta... Jag ser fortfarande fram emot slutprodukten!!

cat sa...

Det är möjligen inte så att du vid en viss tidpunkt på dygnet tycker att den beiga suger och vid en annan tidpunkt tycker att den är riktigt bra? Om så är fallet är ju lösningen kanonenkel. Ge fanken i att göra något med den under den negativa tidpunkten ;)

h sa...

I copy cat!! :D

Osloskånskan sa...

"Koaffyr"....hm...jag har hört det ordet förr, men var?

Magica de Hex sa...

Lilla, söta, rara. Hur många gånger ska vi behöva gå igenom detta?
Ägna inte dina nyklippta lockar (alltså de som finns kvar) med sådant svårt tänkande.

SKRIV FÖR FAEN.
Over and out.

Titti sa...

Eftersom du du har berättat för oss det du i lektion ett lärt dig att inte berätta, så tycker jag att du liksom antyder att vi trogna bloggläsare (nästan dina fans faktiskt) inte skulle vara potentiella kunder! Vart placerar det då oss, undrar man?
Jag vill bara påpeka för Fröken att vi faktiskt borde ha FÖRSTATJING när du har boksläpp!
På de SIGNERADE exemplaren!

Knasterfaster sa...

Talte du inte med din frissa om koaffyr vid ditt föregående besök? Jag kanske missminner mig.

Agneta sa...

Bild på håret och smakprov på boken, tack!

Madlar sa...

Men.....när blir du klar? Jag är faktiskt väldigt nyfiken på den beiga. Vad är din (tids)plan?

XXX sa...

Och jag känner att en kram inte sitter i vägen. Till dig alltså. Din bok kommer att vara så bra, så bra. Vet väl jag...och du är värsta snygga i din korta koaffyr.

Tvivla inte på dig själv när det finns så många man verkligen kan tvivla på och fullt förståeligt till på köpet.

Anneli Stålberg sa...

Det är bra, tvivel hör till :D Snart är det ett mästerverk igen :)

nillas liv på pinnen sa...

Åsa: Ja, men man undrar vad som är vad och när man tänker klart. När man är kritisk mot det man skrivit eller när man tycker om det?

Joanna: Det förstår jag verkligen! Jag skulle vara ett nervvrak om jag hade 1200 ex av min egen roman i garaget. Dönervös för vad folk skulle tycka om den.
Jag ser i alla fall fram emot att läsa din bok! Kan inte tänka mig att den inte är läsvärd.

Helena: Jag kämpar på... suck.

Katarina: Den är rolig på kvällen och tragisk på morgonen. ;)
En slags vardagsroman är den, om en kvinna som jobbar i en bokhandel.

Marina: Jag är förvånad att jag ändå skrivit så mycket som jag gjort på en och samma berättelse. Det blir en ganska kort roman men väldigt lång för mig. =)

Cat: Typ på förmiddagarna då...

Oslo: Det franska ordet för frisyr låter snarlikt. Kan du franska?

Magica: Okejrå.... Jag försöker verkligen göra som du säger hela tiden men det är satans svårt.

Titti: Om jag någon dag får förmånen att signera ett ex av min egen roman till dig kommer jag vara så lycklig att jag gråter! Jobbar du fortfarande tillsammans med Grynet förresten? Hälsa i så fall. =)

Knaster: Nej, jag skrev bara att jag skulle säga koaffyr till henne nästa gång jag klippte mig. Vilket var igår. Ska du med på jympa imorgon?

Sos: Öööh...

Madlar: Tidsplan? Ja, du. En sådan skulle man kanske ha? Ska vara helt klar och ha skickat in eländet till förlag innan sommaren i alla fall.

Tvillingen: Tack! Den kramen satt där den skulle. Nu känner jag att den beiga nog inte är så dålig i alla fall.

Anneli: Well, mästerverk var att ta i, men läsbar kommer den nog vara i slutänden...

Lisbeth sa...

Ibland så är du helt normal precis som oss andra dödliga. Att tro på sig själv är ju jättesvårt och du jag tänker köpa din bok ändå för när jag läser det här blir jag ändå mer nyfiken
Bra jobbat med marknadsföringen

Lippe sa...

Du lämnade en kommentar hos mig om det där med duktiga flickor och det kan nog stämma alldeles för bra!! För vem vill egentligen vara en duktig flicka??
Åsch, det är nog bara det att jag vill ha ett liv och så PENGAR!!!
Att skriva en bok kan jag tänka mig är tufft för man vill ju att andra ska gilla det man skriver också, inte bara man själv. Och blir det inte så att man bitvis lämnar ut sig själv när man skriver en bok? Det är iaf en av de saker som gör att mina böcker ALDRIG kommer att bli skrivna, de blir aldrig mera än en ide och ett utkast!
Vad gäller marknadsföring så kan jag nästan lova att alla vi som hänger härinne och väntar kommer att köpa din bok!!
Kram

Spader Madame sa...

Sygg i håret är verkligen inte kattskit! Bra på jobbet och man är ganska övertygad om att texten är bra. Okej?

Duktiga Tjejen sa...

Exakt så känner jag för min bok oxå, det är helt galet!

Anonym sa...

Jag lovar och svär att jag vid den tiden din bok blir ederad redan har glömt allt du skrivit om den här. ;)