tisdag 29 november 2011

Om ni tycker att jag svänger upp och ner som en fucking bergodalbana så är det för att jag gör det

Det går fortfarande trögt att skriva men nu SKITER jag i det! Read my lips: SKITER i det.
Nu gör jag en tvärvändning och bestämmer att jag hädanefter SKA skriva långsamt. Målet ska vara att bli klar med min beiga roman innan utgången av det här decenniet, och inte en dag tidigare.

Från och med nu är min hittills skrivna text blott ett SKELETT som efter färdigställande ska fyllas på med det ena och det andra. Tillbakablickar, transportsträckor, miljöskildringar, filosofiska utläggningar och gud vet allt. Fast kanske inte miljöskildringar ändå. Såvida jag inte tränar väldigt mycket först. Men det kan jag väl i och för sig göra, jag har ju till sista december 2019 på mig.

Så var det med den saken. Och faktum är att jag har ett jävligt bra nästan-färdigt skelett att utgå från. Ni anar inte. Åtminstone om man läser det på kvällen när man är på gotthumör. Morgonläsning rekommenderas dock inte. Not that kind of book.

19 kommentarer:

reneesfotoblogg sa...

Nu griper doktor Karlsson in här och styr upp det hela. Du vet väl att jag är utbildad pyskolog!
Ordination: Lägg undan den beiga minst en vecka och läs inget annat heller utom möjligen dagstinninga!
Du har nämligen gått i spinn och stå och den enda meducinen (fan, jag tror jag ska börja skriva på mål lite åt Sara Lidman-hållet) är total avhållsamhet. Alltså litteraturmässigt då. Alla andra utsvävningar rekommenderas å det livligaste. Gärna två gånger om dagen så att hjärnan blir tom och innehållslös. Maken var hemkommen sa du?

Agneta sa...

Bergochdalbana kan jag allt om tror jag. Just nu ligger min bok i träda. Eller så ligger den else where.

Spader Madame sa...

Kvällsläsning, det är precis som jag vill ha det!

Hanna Lans sa...

Lägg undan!

Själv våndas jag över att jag skriver och skriver trots att jag vet att jag inte når de 50.000 ord som NaNoWriMo kräver i novembermånad. Och så våndas jag över att det blir så dåligt att det inte kommer att gå att använda alls.

Men som sagt: Lägg undan och återkom någongång i vår. Läs med friska ögon och gör något annat under tiden.

Mina Cederberg sa...

fin blogg du har!
kommentera,läs & sprid gärna vidare min blogg :D
kram

Kati sa...

Håller med, du kanske kan ta en liten skrivpaus för att ladda batterierna igen. men jag tycker definitivt du kan läsa andra böcker under tiden, det är ett ypperligt sätt att ladda på och dessutom att få tillbaks skrivlusten. helst bör du läsa en lite halvbra bok som får dig att tänka: "Det där skulle jag ha kunnat skriva mycket bättre". ;) Läs den sortens böcker du tycker bäst om, ren nöjesläsning ska det va. :)) sånt som man läser när man vill belöna sig själv. Inte sånt som man tycker att man "borde" läsa.

Anonym sa...

Haha! Det där känner man igen. Humöret som åker upp o ner som en pannkaka. Undra vad det kan bero på... ;)

XXX sa...

Du, det ordnar sig alltid. Du det löser sig nog.
Hopp och lek en stund så fixar det sig.

Knasterfaster sa...

Jag tycker att du har helt rätt strategi med den beiga. För det är väl något slags lurendrejeri du sysslar med för att liksom finta dig själv?

cat sa...

Det är bra att du ger dig själv tid, men vi läsare tycker nog att det är lite väl mycket tid alltså....
Bra att du talar om under vilken tid på dygnet man ska läsa boken. Glöm nu inte att skriva det i baksidestexten bara ;)

Joanna Björkqvist sa...

Vad säger chefen om att förlänga din halvtidstjänstledighet i ytterligare nio år...? ;)

Lägg undan din beige och ägna dig åt min rosa istället. Tror att den är aningen mer lättläst än Stäppvargen till exempel... (Notera att jag skrev lättläst. Inte bättre. Det får ju vara någon måtta på min kaxighet...)

Magica de Hex sa...

Det låter som om du faktiskt inte VILL bli klar med boken för du är livrädd för tomrummet efter boken. Skärp dig.

Mina dagar sa...

Visst är det sköt med en egen blogg där man får skriva av sig!:)

Jag fattar iaf direkt vad du menar och känner!;)

Denna medelålderskris;););)

Supervarma Kramar
Eva

Linn sa...

glöm inte att maila mig!

din-dotter-i-den-totala-misär-det-är-att-plugga-ointressanta-saker

mockapocka sa...

Jag kommer läsa any kind of book som du skriver. Morgon eller kväll I don´t care.

Agneta sa...

Att du inte bloggat sen igår ser jag som ett gott tecken!

nillas liv på pinnen sa...

Renée: Total avhållsamhet? Men jag måste ju läsa klart Stäppvargen uuuäää! Men sen så! Får jag se.

Sos: Förmodligen ligger den i ditt huvud och guppar!

Bra Spader! Jag skriver för dig.

Hanna: Återkom någon gång i vår?! Människa, vad ska jag då göra tills dess?
Vad gäller Nanowrimo så har jag tänkt att jag skulle vilja hoppa på det någon gång, förslagsvis nästa år, men nu vet jag inte. Risken är att jag bryter ihop i en stressneuros.

Katarina: Jag tror på att läsa andra böcker. I alla fall för mig. Blir alltid inspirerad till att skriva när jag läser (förutom när jag läser Stäppvargen...)

fruntimmerslivet: Ja, inte vet jag. Den jobbiga omgivning man måste stå ut med?

Tvillingen: Lite så, ja. =)

Knaster: Ja, det är det nog...? Antar jag.

nillas liv på pinnen sa...

Cat: Nej, boken måste nog komma med en manual, helt enkelt.

Joanna: Väldigtväldigt fin rosa bok! Jag fick den igår och ser mycket fram emot att läsa den. =)

Magica: Jag är nog mest rädd för att slutresultatet ska visa sig inte duga. Men säger du att jag ska skärpa mig så gör jag givetvis det (en stund). Din önskan är min lag.

Eva: Ja, den (medelålderskrisen) är inte att leka med! Satans påfund.

Linn: =)

Mocka: Du är snäll du.

Sos: Det skulle nog inte jag göra.

Duktiga Tjejen sa...

Mycket bra beslut! Faktiskt. Det går inte att tvinga fram det. Jag kommer läsa din bok när den än kommer ut.