fredag 4 november 2011

Vad är det för fel på dagens ungdom?!

Varför vill de inte komma hem till mamma och äta pizza på en fredagskväll, till exempel?
Slängde in en Cola i erbjudandet, men icke sa nicke.
Det är fredag lol, fick jag till svar i ett sms. Vad i hela fridens namn skulle det betyda? Att det vore laugh-out-loud-roligt att komma hem och äta pizza med mamsen, men att de till sin stora sorg hade andra planer?
Har du tråkigt? undrade dotterns pojkvän. Givetvis inte! Jag har aldrig tråkigt, skulle inte komma på fråga. Jag tänkte bara på deras roliga, vilket exempelvis hade kunnat inkludera nämnda pizzaätande. I kombination med något trevligt TV-program. Eller inte något trevligt TV-program direkt, eftersom mina ungdomar inte tycker om att titta på sådana. Kanske bara lite Skavlan i bakgrunden, tänkte jag. När vi ändå skulle sitta där i soffan och äta vår pizza.
Pizza med extra allt hade jag tänkt beställa. Till Skavlan kom norska Telenor-chefen, som har utsetts till inget mindre än Norges mäktigaste kvinna. Och sedan kom bröderna Peter och Marcus Birro.
Mina telningar vet inte vad de gick miste om.

24 kommentarer:

Kati sa...

Hihi, skrattade för mig själv när jag läste ditt inlägg. :)) dagens ungdom!

Joanna Björkqvist sa...

Och jag vet inte heller vad jag gick miste om... Missade jag något...?

Agneta sa...

Vad skulle de göra istället kan man undra?! Vad är väl bättre än Skavlan och en extra allt-pizza? Åh, gud vad jag hade velat ha en pizza när jag såg programmet.

Knasterfaster sa...

Det är inget fel alls på dagens ungdom. De prioriterar bara lite olika. Fem till mig närstående ungdomar i åldern 16 - 20 tillbringade fredagskvällen hos sin mormor/farmor. Hon bjöd på lax och potatisgratäng.

h sa...

Men fy vad taskigt! Här har du först uppfostrat dom och uppoffrat dig för deras skull i en herrans massa år....och så kan dom inte ens komma och äta pizza med dig!?!?!?! Otacksamma slyngel!

h sa...

Å andra sidan kanske det är just därför. ;)

Lippe sa...

Min son har jag just skjutsat ner till en kompis. "han är såååå ensam och vill att jag ska komma ner!" sa sonen.
"men jag då?" svarade jag "jag blir ju ensam dåååå"
Så nu sitter jag här själv...fast jag känner mig inte ensam :)

Anneli Stålberg sa...

De förstår inte alltid sitt eget bästa de små liven :)

Malla sa...

åh, dom vet nog inte vad dom missade, det där kommer dom ångra sen ;)

XXX sa...

Fast det där går över, jag hade en av mina telningar hemma på räkor och vitt vin. Du kanske ska uppgradera menyn en smula?

MissC sa...

*Dagens* ungdomar ;) (Jag hängde ju jämt m mina föräldrar *not*)

Men nu när man sitter på andra sidan kan man ju inte alls förstår ;) varför de väljer annat..

Hoppas du hade en trevlig kväll utan dina hjärtan ändå.

Åsa Hellberg sa...

Kan de månne få någon form av straff?

Titti sa...

Här vankades det pizza med igår! Fast den var slut långt innan Skavlan. Då var vi mitt i godisskålen. (extrapris på Konsum, vem kan motstå?)

Visst är det som Knasterfaster säger, att de bara prioriterar olika.
Fast jag har svårt att se vår yngsta sparvels prioritering av Nya Zeeland i en månad som nödvändig när det är MYCKET trevligare att äta pizza med oss?
Kanske har vi olika perspektiv på tillvaron... också

reneesfotoblogg sa...

Njut av stillheten! Tids nog kommer dom rantande med ungar och gubbe och förväntar sig att bli bjudna på middag varenda söndag och storhelg.

Magica de Hex sa...

Det är fel inget fel på dagens ungdom heller! Imorgon kommer mitt äldsta barnbarn (18) med sin tjej hit och äter söndagsmiddag. Det du!

linn&fanny sa...

vi har diskuterat och kommit fram till att "det är lördag lol" skulle kunna innebära att vi kan tänka oss att äta pizza och titta på dåliga tvprogram om du slänger in en cola i erbjudandet. det kommer naturligtvis behöva ske på distans, men vi kan sms'as om våra upplevelser.

puss!

cat sa...

Men jösses om inte pizza kan få dem att vilja komma hem till den goda modern, vad kan då locka dem! ;)

Ulrika sa...

Ja, se dagens ungdomar.
Jag har alltid sagt att det är bara gamla som säger ungdomar men nu får jag vackert acceptera att jag själv sagt det i åratal.
Inte för att det har något med dina ungdomars ointresse för att sitta med sin ömma moder på fredagkvällarna men vad ska jag annars skriva?
Jag har ingen aning, jag har ju inga ungdomar så jag kan inte svaret.
Men nåt fel är det säkert.

Själv satt jag med mamma på fredagkvällarna tills jag var 42!

Där drog jag i lite väl mycket kanske, med tanke på att hon dog när jag var 25.

nillas liv på pinnen sa...

Katarina: Annat var det på min tid! ;)

Joanna: Man kan inte direkt säga att du missade något, nej.

Sos: Man fattar ingenting,faktiskt. Förutom att man blir sugen på pizza när man tjatar om det hela tiden.

Knaster: Hm, jag skulle ha bjudit på lax och potatisgratäng, alltså?

Helena: Ja, ALLA dessa uppoffringar! Otacksamhet är världens lön.

Lippe: Nåja, lite kan de ju få röra på sig utomhus.

Anneli: Man skulle behöva en sån där gummiklubba att banka in det. Minsann.

Malla: Visst kommer de! Väl?

Tvillingen: Räkor och vin! *fnys*

MissC: Det är ju inte som att JAG inte klarar mig utan DOM. Men hur klarade de sig, kan man undra.

nillas liv på pinnen sa...

Åsa: Någon form av straff kan jag nog hitta på. Tack för tipset!

Titti: Och Nya Zeland av alla ställen! Varför åka så långt bort från mamsen som det bara går, liksom?
En av mina drar snart iväg på ett halvårs tripp. Verkligen inte okej. Någonstans.

Renée: Säger du det...? Varje söndag?

Magica: Vad har du mutat dem med?

Linn & Fanny:
Jag förväntar mig sisådär tjugo sms. Minst.

Cat: Jo, det ska jag tala om! Pengar.

Ulrika: Jag skulle aldrig använda ordet 'ungdomar', bara av misstag isf. Sååå gammal är jag ju inte.

Knasterfaster sa...

Ja, det skulle du ha gjort. Du skulle ha lagt lök på laxen också. (Men du hade gärna fått skippa den varma gravlaxsåsen om du frågar mig - men jag är ingen ungdom)

XXX sa...

Ja men sitt där och fnys då, ensam!

Spader Madame sa...

Det är dags att börja styra upp dagens ungdom!

Agnes sa...

Åh mammor är så söta!