söndag 20 november 2011

Åldrandets skönhet

Så här på kvällskvisten kan jag ge er lite fakta om åldrandet, det var nämligen en intressant artikel i min lokala tidning i morse.

Detta händer när du åldras:

Huden blir tunnare
Håret blir tunnare
Leder och muskler blir stelare
Ämnesomsättningen sjunker
Blodkärlen blir stelare
Synen försämras
Smaklökarna försämras
Skelettet bryts ner
Minnet börjar svikta

Men finns det då ingenting som blir bättre med åren? En synnerligen befogad fråga som ställdes av artikelskribenten till professor Brun Ulfhake vid Karolinska institutet. Han forskar på åldrande och sägs tillsammans med mig vara Sveriges främsta expertis på området.
Hans uttömmande svar:
- En fördel är att vi ackumulerar erfarenheter, men i övrigt är svaret nej. Åldrandet är en negativ spiral.

En riktig muntergök den där Brun, man kanske skulle skicka honom på en kurs i hur man lindar in saker och ting?

23 kommentarer:

XXX sa...

Fast...om minnet börjar svikta så blir det status qua!
För då glömmer man ju bort att allt det här negativa inträffar och man kan, intill pinsamhetens gräns, enligt somliga som börjar på ton och slutar på åringar, inbilla sig att man "i princip" är ungefär lika ung som nyss nämnda gruppering.
Och helt och hållet bortse från övriga små glädjedödande fakta. Så bra, allt är i sin ordning med andra ord.

Vad ville du förresten?

XXX sa...

Och nu, när jag funderar en stund undrar jag om det inte stavades "status quo" förr i tiden...ja tänk att allt måste ändras. Vad var det för fel på den stavningen undrar " Vän av ordning".

Marina sa...

Men tänk vad himla kul vi kan när vi blir gamla och kan ackumulera erfarenheter tillsammans!

reneesfotoblogg sa...

Hur gammal är han själv, den där Brun? Tycker det låter som om han var en grinig gammal gubbe i behov av något serotoninhöjande.
Kan han precisera vid vilken ålder eller ännu hellre vilken dag de här symptomen inträffar?

Zelda sa...

Äsch, nu får vi inte låta oss nedslås av en gammal surgubbe. Bara för att han känner sig gammal och skröpplig ;)

Åsa Hellberg sa...

Det där behövde jag INTE just idag.

Knasterfaster sa...

Men visst har väl du också tänkt tanken "precis som han/hon vill jag bli när jag är gammal"? Jag har träffat många urvackra, intelligenta, trevliga, smarta och fina människor som varit 80+. På mitt jobb träffar jag flera sådana varje vecka.

Knasterfaster sa...

Smart och intelligent är kanske synonymer? Jag kan lägga till att de jag träffar är väldigt aktiva också. De sysselsätter sig med allt från korsord till att lägga om tak. De här människorna utstrålar "jag är nöjd med mitt liv så som det är just nu".

Titti sa...

Jag vill vara med och lägga ihop till kursavgiften!
Vi kan ju bara inte låta honom hålla på och läcka slika upprörande uttalanden så där direkt till allmänheten. Har hört att det inte är hälsosamt att bli upprörd.

cat sa...

Jag tycker att den där Brun hädanefter ska överlämna alla expertutlåtanden till dig och därmed basta!

Anonym sa...

En fördel med att åldras är att man inte längre tar åt sig av de där forskningsrapporterna. ;)

Mika sa...

Visst är det jäkla fruktansvärt! Vem kom på det där med att åldras???
Jag tänker så här:
Jag är glad att jag åldras eftersom alternativet skulle vara att jag var död.
Ingenting ont som har något gott med sig!

Kram

Karin sa...

Ingrid Bergman sade i en intervju: "Att åldras är som att bestiga ett högt berg. Man blir lite anfådd när man kommer upp en bit, men utsikten är fin."

Cina sa...

Jag tycker det är underbart! Ursäktad hela tiden för att ta det lite easy och bara göra roliga saker! Vem orkar flänga runt som en galning med stela blodkärl? Ett minne som sviktar ger en ju nya upplevelser av de gamla?! Nä. Herr Brun är allt lite för pessimistisk för mig. Inlindningskurs är grejen!

Shamrock sa...

Jag tycker mig redan ha märkt av alla tecknen. Hur ska jag då vara när jag är 80år?

h sa...

Den där Brun var rätt svart i tankarna...och förmodligen rätt grå till sättet. Ingen färgglad typ alltså...

Lisbeth sa...

Lika bra att ta tjuren vid hornen. Blir det så blir det. Här har det blivit men jag säger inte hur och jag sätter inte ut något foto
Sköt om dig

Maj Korner sa...

Det där med ämnesomsättningen visste jag inte, men då är det förklaringen till att jag gått upp tre kilo! Heja!

nillas liv på pinnen sa...

Tvillingen: Status quA har jag då aldrig hört talas om! Vad är det för dumheter?
Vad var det mer du sa?

Marina: Under förutsättning att vi kommer ihåg dem, mind you!

Renée: Jag känner honom inte, men jag ska googla, vänta!
Nu vet jag. Han föddes 1952 och är således hela tio år äldre än jag, den gamla surräven.

Zelda: Har just tagit reda på att han fyller sextio nästa år. DET är gammalt.

Åsa: Sorry! Du får kisa när du läser min blogg.

Knaster: Men snart är de döda får man ändå tänka på.

Titti: Ja, vi kanske skulle sala? Sedan får vi nog lura dit honom, gamla professorer är inte att leka med.

Cat: I couldn't agree more...

fruntimmerslivet: Fast jag blir alltid upprörd när folk pratar skit. Betyder det att jag fortfarande är ung?

Mika: Lite som att välja mellan pest och kolera, men okej, döden är lite värre än åldrandet.

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Så fin är den inte alltid men man ser den väldigt väl och just därför har man plötsligt en massa att skriva om!

Cina: Har aldrig förr sett fördelarna med sviktande minne, tack för att du öppnat mina ögon.

Shamrock: Eller hur! Fy satan.

Helena: Jag tror jag ska ta och googla en bild på honom, faktiskt... Spännande.

Lisbeth: Blir det så blir det VADÅ?

Maj: Bara tre? You lucky bastard.

Anneli Stålberg sa...

Äh jag vet inte, jag tror att det kommer senare, mycket senare, typ vid 70 eller så! :) Vem syftade Brun på egentligen? Jag tänker i alla fall hålla emot med allt vad jag har :D

mockapocka sa...

Jag ser inga som helst nackdelar med åldrandet faktiskt. Förutom det där med att man ska dö en vacker dag. Det gillar jag inte. Annars känner jag mig smartare, snyggare, starkare och på alla sätt som en bättre version av mig själv än när jag var yngre. Alltså en positiv spiral, omöjlig att vända. Du får forska ihop med någon annan i fortsättningen (mig kanske?). Den där Ulfhake verkar inte ha fattat ett skit.

Spader Madame sa...

Känner mig som hundra. Men jag tycker annars det mesta har blivit bättre med åren. Självförtoendet till exempel. Inga finnar har jag just ehller. Och inga är väl så jäkla obekymrade om vad andra ska tycka och tänka som gamla tanter?