lördag 5 november 2011

Jag har en mjuk mossgrön filt med fransar på

Under den ligger jag och läser Hermann Hesses Stäppvargen.
Fast inte, eftersom jag ännu inte tagit mig genom det kortromanslånga förordet.
Vad är det med utgivare av klassiker och deras uppenbara behov att vända in och ut på boken innan man börjar läsa den? Ja?
Men hoppa över då, hör jag hur ni skriker. Visst! Om det var lite tydligare vad som är förord och vad som inte är det. Var förordet börjar kan jag urskilja, men slutet är höljt i dunkel. Eventuellt är det inget förord överhuvudtaget, utan en mystisk del av själva romanen, och då faller förstås hela det här gnälliga inlägget. 
"Utgivarens förord" är rubriken på sidan nio, fine. Och vad berättar då utgivaren? Jo, om när huvudkaraktären i boken, Stäppvargen, flyttar in hos utgivarens faster! Antingen bevittnar jag ett friskt och fräckt grepp från utgivarens sida att skapa intresse för boken genom att ljuga hejvilt, eller så är utgivaren och Hermann Hesse en och samma person?
Jag är förvirrad.

14 kommentarer:

Shamrock sa...

Låter som att det krävs ett glas vin för att klura ut det där med förordet...

Knasterfaster sa...

Om du frågar mig så svarar jag: filten.

XXX sa...

Vin och räkor kanske kan tända ett förklarande ljus över saken?

Singelmamman sa...

Nu måste jag läsa min utgåva av Stäppvargen. Minns inte att jag var förvirrad. Minns däremot att jag gillar den väldigt mycket. Som annat jag läst av Hermann Hesse,

Knasterfaster sa...

Min mjuka filt med fransar på är jordbrun. Jag läser alltid allt som finns innanför pärmarna i en bok. Jag läser förstås även baksidetexten. Ibland är baksidetexten det bästa med hela boken.

Åsa Hellberg sa...

Vissa böcker ska man helt enkelt låta bli att läsa.

Katarina sa...

Jag har Stäppvargen bokhyllan. Men jag minns ingenting från den.

Kan jag ha köpt den och glömt att läsa den? Köpte jag den bara för att kunna imponera med min djupa och kulturella boksamling?

I så fall var det en miss att köpa en blygsam pocket som knappt syns. Jag borde köpt ett gyllene läderinbundet exemplar.

Nu blir jag väl tvungen att läsa den. Möjligen igen. Eller för första gången.

Det är inte lätt att vara gammal och senil.

h sa...

Har jag läst den boken? Tycker mig känna igen namnet...

Marina sa...

Frågan är om du kommer att vara lyckligare och mindre förvirrad när du har läst det som kommer efter förordet...

Magica de Hex sa...

Har inte börjat ännu ... ser faktiskt inte riktigt fram emot den här boken ... och den andra har jag inte fått tag i ...

Titti sa...

Kan du inte ta med någon annan bok under filten?
Eller någon annan, typ maken eller hunden.

(jag har också en mossgrön filt med fransar på. Från IKEA om jag inte missminner mig.)

Zelda sa...

Hemskt att säga kanske, men jag har inget boksug alls just nu. Den där mossgröna däremot, låter som nåt jag vill ha.
Ja, jag tror faktiskt jag ska ta och investera in en ny mysig filt.
Jamen nu bestämmer jag det.

DDT sa...

Jag har i och för sig inte läst Späppvargen sedan jag var ung, svartklädd och mager. Men jag är ganska säker på att det är värt besväret. Att jag var förvirrad tar jag för givet. Men det ska jag inte försöka skylla på Hesse, det är ett personlighetsdrag.

nillas liv på pinnen sa...

Shamrock: Drack jag ett glas vin skulle jag definitivt bli än mer förvirrad. Möjligtvis skulle jag inte märka det själv dock.

Knaster: Ska försöka komma på vad som var frågan...

Tvillingen: NEJ.

Singel: Jag läste Siddharta för typ femton år sedan och gillade den då. Men jag är inte helt säker på varför jag gjorde det.

Knaster: Jag hoppas att inte baksidestexten blir det bästa med hela min bok. Det skulle kännas som något slags misslyckande.

Åsa: Men hur ska man veta vilka, innan man läst dem?

Katarina: Läs den! Så jag får höra vad den handlar om.

Helena: Frågar du mig? Förvisso är jag lärare, men allt kan jag ändå inte hålla reda på...

Marina: Vad tror du? Har du läst den?

Magica: Jag har spanat in vårt skolbibliotek och sett att den andra finns där i två ex. Ska jag låna och skicka ett?

Titti: Det finns mycket man kan ta med under filten om man tänker efter. Oj oj oj. Men jag måste läsa den här boken eftersom jag nuförtiden är med i en bokcirkel.

Zelda: Varma mysiga filtar är ett MÅSTE i november. Hur ska man annars ta sig igenom denna månad?

Tjockisen: Säger du att det var värt besväret så är det säkert så. Jag kämpar vidare.