onsdag 18 november 2009

Det är så bra att kommunen sparar

För blott ett par år sedan fick eleverna betala sin skolbiobiljett direkt i biljettkassan på den kommunala biografen. Logiskt kan man tycka.
Men det tyckte inte kommunen som insåg att de kunde spara en slant på att inte ha personal avsatt till det.

"Låt lärarna samla in pengarna och skolassisterna sedan ta hand om dem", sa den ekonomiska kommunen och därmed var det klubbat.
De slitstarka lärarna var inte så slitstarka när det kom till kritan och drog ner på antalet biobesök när de insåg att en ganska betydande andel av eleverna behövde ett tiotal påminnelser för att hosta fram de kronor det var fråga om.
Nå, när väl pengarna var inhöstade dumpades de gladeligen på skolans assistenter som fick gå till banken med alla mynt och sätta in dem på biografens konto.

Ända tills kommunen kom på att man nog kunde spara lite pengar på att sparka ett antal skolassistenter. Då hade inte de kvarvarande assistenterna, som fick en mycket pressad arbetssituation, längre tid att gå med biopengarna till banken, och det kan man ju förstå.

"Låt lärarna gå till banken med mynten efter att de samlat in dem", sa och bestämde den ekonomiska kommunen på sitt handlingskraftiga vis. "Lärare har ju gott om tid", sa de inte men det måste de väl ha tänkt?

Biopengarna från igår ligger fortfarande kvar i min jackficka. Och där kommer de förmodligen ligga ett tag.

18 kommentarer:

Irrhönan sa...

Ack ja, ack ja.
Det är otroligt så många bra idéer som kan kläckas när man kan blunda för konsekvenserna. Av politikerna, menar jag.

Trevlig blogg du har - tack för besöket hos mig!

♥ Carina ♥ sa...

En ide´är nödvändigtvis inte samma som en bra ide´...
Kramar

Yvonne sa...

Ja, visst blir man förälskad när man ser den lilla gullegrisen!
Hon är vansinnigt vänlig, men gapar och det är det värsta jag vet! Hundar som bara bjäbbar!
Men sen sitter hon där och ser så söt ut och då faller man pladask igen! =)

Osloskånskan sa...

Otroligt.

mockapocka sa...

Låt dem ligga. Det är ju snart jul.

Anna sa...

Ja, eller varför helt enkelt inte låta eleverna få gå på bio gratis. Och de stackars sparkade skolassistenterna med, för den delen...

Mika sa...

Någonstans undrar man om någon egentligen tänkt... eller om dom improviserar.
Här i bygden talade man om för barnen i mellanstadiet att dom fick färre papper och mindre färg på sina bildlektioner. Sedan köpte kommunen färgglada hattar för 80 000:-... syftet med hattarna? Att tänka klarare och bättre...

Någonstans långt inne i mig hoppas jag verkligen att dom färgglada hattarna kommer att fungera.

Mika

grynet sa...

Säg inte det till Skolverket. Vad jag har hört får vi inte ta ut avgifter av barnen...

nillas liv på pinnen sa...

Irrhönan: Mmm, vad skönt det vore om man inte behövde tänka på konsekvenserna av det man gör...

Carina: Verkligen inte.

Yvonne: Jag älskar bjäbb! =)

Osloskånskan: Det kan man också säga.

Mocka: Vore inte det typ stöld?

Anna: Absolut! De kronor de drar in på detta är definitivt inte värt jobbet. *säger hon som gör jobbet*

Mika: Läste om de där hattarna. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Grynet: Men! Då är det ju precis det jag ska göra! Då får eleverna gå gratis hädanefter och vi slipper hanteringen av pengarna.
Tack för tipset.
(Fast jag tror faktiskt att det bestämts i vår kommun att man får ta ut "mindre summa" (de snåååla jävlarna) , och 12 kr räknas nog till det.)

Annica sa...

Vad jobbig att behöva ha en massa mynt liggandes. Usch jag skulle bara bli nervös över att behöva ta hand om dem. Knasig idé.

Camilla sa...

Jag sa just det till Sofias lärare när vi var på utvecklingssamtal.
-Att vara lärare idag är inte bara att kunna undervisa.
Ni har ju fått en massa andra arbetsuppgifter nu också,mycket pappersarbete.
Just det där med pappersarbete har ju vi också fått.
ALLT ska dokumenteras!!!
Ha det bra och kram på dig!

Kommandoran sa...

Vilken dum kommun du bor i:) Behåll pengarna på pin kiv och köp lussekatter till dig själv (eller eleverna eller nåt annat busigt). *Full av idéer*

cat sa...

Visst är det fantastiskt med kortsiktigt tänkande hos de som styr och ställer över våra skattepengar;) Är så trött på sådana hobbypolitiker och knasiga tjänstemän, så jag vill bara skrika högt!!!

nillas liv på pinnen sa...

Annica: Nej, där går gränsen; jag tänker inte vara nervös till råga på allt. No way.

Camilla: Ja, det är totalt vansinne detta med dokumenterandet! De fattar ju inte att vi får mindre tid till att ta hand om eleverna/patienterna eller vad det är. (Idioter!!!)

Kommandoran: Ja, en SKITdum kommun bor jag i! =)

Cat: Trött är bara förnamnet! De kan ju börja med att ta reda på vad det är de bestämmer om, innan de bestämmer. Bara det skulle göra stor skillnad.

Mifflan sa...

Nu bums!!!! Ta och skicka det inlägget till din lokaltidning. (och eftersom du är lärare och har så mycket tid kan du skicka till rikstidningarna också...)

Z sa...

Effektivt för privatekonomin i allafall.. Elle rinte. Eftersom kommunen saknar pengar i kassan och då måste höja skatterna....

Selma sa...

Nog tycker jag att film man ska se med skolan ska vara gratis och annars får väl kidsen betala på vanligt sätt på bion.

nillas liv på pinnen sa...

Mifflan: Det vore kanske en bra ide...?

Z: Osäker på om de märker av de där kronorna, men jag lär väl få sparken om jag snor dem så jag går nog till banken. Eller, förresten...sparken? Det kanske vore nåt...

Selma: Ja, är inte kommunen beredd att betala hanteringen för alla dessa mynt så kanske man skulle överväga att låta eleverna gå gratis. Tycker jag.