tisdag 17 november 2009

Lite trött

Kanske beror min trötthet på mina effektivitetsryck.
Som i morse.
08.45 körde jag igång en lektion i sal 208.
08.52 kom jag infarande på en biograf där en klass stod och trampade otåligt, väntandes på att få betala 12 kr och bli avprickade av mig för att kunna bänka sig i biosalongen innan filmen startade kl.09.00.
"Mäh! Kommer du äntligen?"
"Vad seeen du är!"
Stressade elever som himlade med ögonen över sin tidsoptimist till lärare.

Fem minuter senare hade jag prickat av och tagit betalt av alla. Och rätt växel var utdelad. På fem minuter, alltså! Innebär ca 10 sek/elev.
Hur gick det till? Inte en aning. Men jag kan fokusera när det gäller.
08.58 satt alla elever på plats.
"Vadå seeen, jag kom ju i precis lagom tid...", sa jag lite nonchalant till biografvaktmästaren när jag släntrade ut genom dörren för att sen springa tillbaka till skolan där jag 09.02 återupptog pågående lektion.

Sen gick dagen i ett som vanligt.
När jag kom hem och skulle hänga upp ytterjackan på galgen upptäckte jag att den hade slagsida; 348 kr i tior, femmor och enkronor i ena fickan.

Varför la jag inte vartannat mynt i andra fickan för jämviktens skull?
Det ska jag fundera på när jag går och lägger mig ikväll.

18 kommentarer:

Knaada sa...

Grubbla inte för mycket på det, lär av ditt misstag och gå vidare. Nästa gång du inkasserar en hög med guldpengar så kom ihåg att ta kappsäcken med dig.

cat sa...

Jag var också effektiv igår. Idag däremot...

mockapocka sa...

Men det får vara måtta på effektiviteten. Det räckte att du tog betalt och kom i tid (hyfsat) tycker jag. Att dessutom komma på tanken att fördela mynten jämt mellan fickorna blir lite lätt...hysteriskt.

DDT sa...

Jag tycker att det är bra nog att de faktiskt låg i fickan. Hade det varit jag hade de garanterat hamnat i fodret. Eftersom det tycks vara fysiskt omöjligt för mig att komma ihåg vilken ficka det är som är trasig.

♥ Carina ♥ sa...

Man kan ju inte tänka på ALLT!!
Du lyckades ju jättebra med allt det andra, verkligen imponerande...
Kram

Kommandoran sa...

Ja, det var verkligen orutinerat. Men det är ju skönt att livet ger uppslag att tänka på innan man somnar. Annars skulle man väl sova som en gris, drömma sött och vara utvilad:)

Ulrika sa...

Otroligt vad effektiv du kan vara. Tio sek per elev. Vojne vojne.

Jag kan också vara effektiv. Sällan men det händer.
I fredags kl.20 bestämde vi oss för en Sundsvallstripp.
Fem minuter senare hade jag bokat hotell och vi satt i bilen halvvägs till stan, dit vi ilade iväg för att tanka.

Sen gick liksom luften ur, men vi kom oss iväg före 6 morgonen efter.

En bedrift i sig.

Så du kan vara stolt över din dag, strunta i pengaproblemet, dom är väl inte dina heller kan jag tänka mig.

Mika sa...

Ja du... nästa gång får du göra bättre. Gör om gör rätt!

Mika

Camilla sa...

Nä,tänk inte på det,då kommer du aldrig att somna.
Tänk i stället på något roligt...typ...mig ;)
Ha det bra och kram på dig!

Tidsoptimister har mycket mer tid sa...

Vadå sen? Du var ju i tid. Varför skulle du behöva vara ännu mer i tid? *

En annan tidsoptimist sa...

Helt perfekt upplägg. Det kan ju inte bli bättre!

Maj Korner sa...

Jag blir alldeles trött bara av att läsa det!

Magica de Hex sa...

Intresseklubben noterar. Du kan väl meddela vad du kom fram till ...

LabHäxan sa...

Om du ska tänka på att lägga mynten i varannan ficka, så kommer det ta 5 sek varje gång att fundera på i vilken ficka du stoppade sist och då måste du komma tidigare. =)

stina sa...

Det tar liksom ut sin rätt....

Blir trött bara av att läsa detta men det var väl inget emot vad du blev...;)

stina sa...

Fasen...upptäckte just att det inte var jag (ljuger) som förstörde inlägget med att utöka det till 15....så jag hoppas !!... att 16 går lika bra ???

nillas liv på pinnen sa...

Knaada: Du menar "gå vidare" som i att inte tänka tillbaka och älta? Nej, det går inte.

Cat: Men nån gång måste man ju få vila, eller hur?

Mocka: Jo, men jag är ju hysterisk vet du ju.

Den där tjockisen: Key word: Ny jacka.

Carina: Me too, me too.

Kommandoran: Ja, eller hur!? Fy vad jobbigt det skulle vara.

Ulrika: Nej, de är inte mina. Om jag orkar ska jag transferera dem till rätt ägare. (Rätt och rätt, man kan nästan säga att de är mina.)

Mika: Haha, tack för uppmuntrande tillrop (order)!

Camilla: Hm, intressant... Är du rolig då?

Tidsoptimist 1: Vad betyder stjärnan efter frågetecknet?

Tidsoptimist 2: Perfekt is my middle name.

Maj: Det är nog mest för att du varit i London, don't you think? Jag brukar också vara trött när jag kommer därifrån.

Magica de Hex: Jag somnade. Det brukar vara så när jag tänker i horisontellt läge.

Labhäxan: Ja, men såklart. Det hade ju inte gått. Kan du hälsa det till Magica de Hex? (oben)

Stina: 16 duger. (Och 13 suger.)

Agneta sa...

Hahahahaha!!!! Jag skrattar åt ditt svar till Singelmamman!!! *shit vad jag gillar din humor, och det beoror inte bara på att jag har drukit mit onykter* Fan, jag stavar illa.