onsdag 4 november 2009

"Ta vara på möjligheten till en bra avkastning och gör ett medvetet val för din avtalspension"

Om inte förr så vaknade min hjärna till liv när jag nyss kom hem från jobbet och öppnade ett brev som hade den käcka rubriken:

De flesta av oss är inte gifta med en tennisstjärna.
Så vi får ägna några minuter åt att tänka på pensionen istället.

Det är uppenbarligen "hög tid" för mig att välja vem som ska ta hand om min avtalspension.
"Vilket försäkringsbolag du väljer kan innebära en skillnad på många tusenlappar inför livet när du slutat jobba."

En liten fråga i all anspråkslöshet:

Hur i smällfeta helvete ska jag veta vad jag ska välja för att få bästa avkastning när jag går i pension NÄR INTE ENS DE S.K. EXPERTERNA VET DET???

Nej, just det, det kan jag inte eftersom INGEN kan det.

Enda resultatet av hela denna valfrihetsorgie är att de makthavare som borde ta ansvar för de skattepengar jag betalar in på ett sånt sätt att jag får min lagstadgade pension när det är dags, då kan sitta och säga: Oj, vad tråkigt att du får så lite pension men det var ju ditt val. (Och så kommer de lägga sina huvuden lite på sned och tycka en smula synd om mig och alla andra som gjorde så korkade val, varpå jag kommer spärras in för våld mot någon tjänsteman som för mig kom att symbolisera hela pensionssystemet. Hoppsan, he he.)

Himla smarta de är, får man lov att säga.

Och, NEJ, jag kommer inte göra något "aktivt" val den här gången heller.

22 kommentarer:

linn sa...

hurrah!

det ska bli skönt att komma hem i helgen.

GladaKatarina sa...

Själv tänker jag sikta på att bli 70, sedan är det bra. Då kan jag jobba tills jag dör och skita i hela pensionsbaletten. Alltid några få tusenlappar som går tillbaka till staten. Väl bekomme.

Osloskånskan sa...

Åhh! Du är tebax! Jag har saknat dej såå :-)

Annika sa...

*letar mig en tennisstjärna istället*

Det bor de inte vara så svårt. ;-)

mockapocka sa...

Där är du ju! Undrade var du höll hus.
Fick också ett sådant brev men har inte öppnat det. Nu vet jag att jag inte behöver göra det heller. Öppnar i och för sig aldrig de där breven men går samtidigt omkring med en känsla av att jag "borde". Men hur fel är inte det?! Jag öppnar dem inte för att jag har ett inneboende motstånd till att planera i förväg för något som jag inte vet något om.
Jag vet att jag kommer göra det som behöver göras när det behöver göras. Det räcker för mig.

Agneta sa...

Jag orkar inte kommentera ditt inlägg FÖR JAG BLIR LIKA JÄÄÄÄÄVVVLLLA FÖRBANNAD som du.

Jag säger i stället: Härligt att du är tillbaka! =)))

Mika sa...

...vem sa att frihet att välja var något bra?

Jag har varken tid eller ork att välja... varken pension, sprutor eller vad jag ska handla för middagar.

Nej. Jag längtar tills jag blir liten igen och får ha en mamma som tar hand om mig... antingen det eller att jag blir så där härligt "titta på mig jag är så senil att jag tror jag är 5 1/2 år!"

Då tar dom hand om sprutor, mina pengar och matlagningen...

*funderar-om-det-är-så-smart-att-önska-en-sådan-sak*

Mika

grynet sa...

Bra rutet!!
Var är hjälpen när man behöver den? Alltså en liten söt, vänlig privatrådgivare som inte tar hutlöst med betalt...

Madlar sa...

Varje gång kuvertet dimper ner tänker jag: "Nu jäklar ska jag ta ansvar o läsa på, bli aktiv"
Fullföljer jag? Näää, inte i år heller, det är så himla trååååååkigt!

Anonym sa...

Jag öppnar mitt, men sedan är det stopp. Får nog gå ut och leta upp en tennisspelare som kan försörja både mannnen och mig istället.

Gillar att du är tillbaka (och att du är lite vänstervriden)... ;)

Kommandoran sa...

Det här inlägget är viktigt, tangerar lite grann de livsavgörande bitarna i livet. Men det stora i inlägget, som jag kan se blir ett bevingat uttryck, ett stort citat, är: "Hur i SMÄLLFETA HELVETE..." Det är strålande! En kraft bakom orden, dynamik. Stort!

Malde sa...

Håller med dig till fullo!

Tack för att du ryter i åt oss alla!

Ulrika sa...

Jag tror att vi som inte gjort några aktiva val gjort det bästa valet.

Konstigt nog.

Sen så är jag emot att vi ska spekulera med våra pensioner. Det är en social rättighet att ha möjlighet att leva på sin pension.

Nu lever jag ju på pension redan nu, och om sanningen ska fram, utan Make så låg jag utomhus och levde på soc.

Våld mot tjänsteman, är lite märkligt att det inte händer mer ofta *klurar*

Jag ska försöka att hålla mig ifrån ovanstående, men jag kan inte lova nåt!

stina sa...

JÄVLA SKIT SYSTEM !!!! *horn i pannan*

Blir så J*a upprörd, har själv nyss fått hem en sån blankett....gissa vad jag kommer att göra??....

Man har god lust att skicka tillbaks till politikerna och fråga om vi ska gämnföra bonusar !!

Kanske jag kan få avdrag eller en fet bonus för att jag är fattig....länge leve HOPPET !!!

Nice att du är till baks :O)

cat sa...

Håller helt med dig!
Jag får väl dryga ut pensionen genom att råna lite politiker i stället ;)

Speja sa...

Kort och gott: håller med. Dig alltså.

DDT sa...

Jag kan inte låta bli att störa mig på formuleringen "gift med". Skulle det vara det bästa man kunde hoppas på? Vore det inte bättre att vara tennisstjärna själv?
Är det meningen att jag ska gräma mig över att jag inte lyckats gifta mig rikt? (Vilket jag visserligen gör, men det är en annan femma.)
Jag orkar inte heller välja.

Cina sa...

Usch ja. Alla dessa beslut! Här åkte informationen i runda arkivet, utan aktivt val. Mer än att det just skulle hamna i runda arkivet.
Kul att du är här igen!

♥ Carina ♥ sa...

Sv; Absolut! Det tror jag med, att det motverkar stress, hihi
Kram på dig.

nillas liv på pinnen sa...

Linn: =)

Gladan: Men om du blir 80 då? =O

Osloskånskan: Tack snälla! =)

Annika: Nej, det finns ju flera stycken. Tre, iallafall.

Mocka: Precis så!

Stort och smått: Tackar! <3

Mika: Det är definitivt för många val vi förväntas att göra nuförtiden. Stressande! I synnerhet som man inte kan veta vad man borde välja.

Grynet: Fast de vet inte heller vilka fonder som kommer gå bra och vilka som kommer gå dåligt. Det blir bara ett chansande.

Madlar: Ja, något så in i bängen tråkigt!!!

annabellan: Om du hittar någon så kan du väl höra om han(för det är väl bara hannar som tjänar de stora pengarna)kan försörja oss också?

Nilla: Haha, du är rolig du! =)

Malde: Vassego!

Ulrika: I det fallet kan jag inte heller lova något...*moahaha*

Stina: Ja, man blir så förbannad så man fan kreverar!!!

Cat: Rånar de oss så måste det väl vara ok att vi rånar dem? Ja.

Speja: Vi är på väg att bli en folkrörelse tror jag...

Tjockisen: Jeeesus, tänk om de bara skickade den där formuleringen till kvinnor!?
Grrrrrrrrrrrrrrrrrr!

Cina: Tack! =)

Carina: Och det kan onekligen behövas!

Nell sa...

Några ord från en som faktiskt jobbar i utkanten av pensionsbranschen...
Det viktigaste valet man gör är att se till att pensionspengarna är AKTIVT förvaltade. Såna där "vanliga" placeringsalternativ där pengarna bara ligger och "puttrar på" lite för sig själv (exvis på någon av våra svenska banker) är det mest vansinniga man kan ha. Välj en fondförvaltare som placerar om era pengar så fort det börjar "brännas lite". Avanza är ett sånt ställe... och jag jobbar inte för dom, bara så att ni vet!

nillas liv på pinnen sa...

Nell: Haha, du skojar! Avanza är ju en pizza! =D