fredag 20 november 2009

Idol 20 nov 2009

Bestämde mig för fem minuter sedan att jag skulle testa en ny karriär, den som TV-kommentator. Och när passar det bäst om inte i kväll till Idol?
Hade som vanligt problem med att få på TV:n så jag ligger lite efter nu men Peter Jidhe presenterar just nu Martin Stenmarck som hoppar in istället för sjuka Anders Bagge (och jag hinner inte med för nu är presentationen över och jag hörde att Jidhe sa att kvinnor går ner i spagat för Stenmark. ?! *inte jag iallafall!*)
Nu är det dags för Tove!


Uppdatering 1
Nu har Tove sjungit och ärligt talat hade jag svårt att koncentrera mig på det eftersom jag behövde ändra en konstig mening i min text. Men jag tror inte hon var sådär jättebra som hon kan vara? Hon sjöng Sweet dreams are made of this (eller vad de nu var gjorda av?) Herregud vad jag är dålig på simultankapacitet! Tur att det är reklam nu. Tove hade något leopardaktigt på sig...? *osäker*

Uppdatering 2
Just nu visar de reportage från Skåne när Kalle var hemma och hälsade på sin mamma! Den kramen utanför dörren, och den puss som Kalle fick på kinden fick mig nästan att börja gråta. *längtar efter mina barn* Nu sjunger Kalle Elton Johns Your song, och shit den är underbar. Han sjöng den till sin mamma! Och hans mamma gråter. (Men gud, nu säger Martin Stenmarck att han vill vara Kalles mamma. Eller hans flick- eller pojkvän. (Mia madre!)) Kalle är bäst!!!

Uppdatering 3
Erik står nu på scenen och har redan slutat sjunga My life would suck without you. Shit, jag hinner inte med. Andreas tyckte det lät som ett julklappsrim när Erik sjöng, om jag fattade det rätt *fattar inte så mycket*. Jag tyckte Erik lät som han brukar. Bra.

Uppdatering 4
Reza sjunger Carole Kings You've got a friend. (Har tjuvkikat i Expressen om ni undrar hur jag kan veta sångtitlarna så bra. Och orginalartisterna tom.) Gosh, vad jag tycker Reza är cool! Älskar hennes röst! Juryn är nöjd.
Nu är vi hemma hos Mariette och hennes flickvän. Så fina bilder av dem; man blir glad!

Uppdatering 5
Mariette har precis sjungit Eva Dahlgrens Ängeln i rummet och hennes flickvän sitter i publiken och gråter. Juryn är dock inte imponerad *fågelholk*. Jag tror jag gillade det men jösses det är inte lätt att koncentrera sig åpå sjungandet och skrivandet samtidigt. Dessutom är jag lite hungrig tror jag. Em reklampaus har sällan varit mer välkommen, puh.

Uppdatering 6
Nu ska Tove sjunga för sin farfar. Det får mig att tänka på min farfar. Han skulle ha gillat att jag sjöng för honom på TV, det är ett som är säkert. Han sjöng själv i kör tills han var 80 (och dog). Han köpte en elorgel till mig och mina syskon men ingen av oss lärde sig att spela på den, om man inte ska räkna klinkandet (eller vad det nu är på en elorgel) som ibland ägde rum. Jag hade alltid dåligt samvete för att jag aldrig tyckte det var roligt (att spela på orgeln alltså). *ont i hjärtat*
Men Tove var det, ja. Det var vackert när hon sjöng Ted Gärdestad för sin farfar. Tror jag.

Uppdatering 7
Kalle äger!!! Han sjöng To be with you eller vad låten heter *hinner inte kolla Expressen* Fan va Kalle är bra! His voice is golden!

Uppdatering 8
Erik sjunger nu för sin pappa som är hans bästa vän. (Varför vill inte mina barn ha mig som bästis?!? *snyft*) Men vad sjunger han? Har aldrig hört den här låten, måste kolla Expressen. Jaha, Bon Jovis Always... *inte ett dugg klokare*
Nu strör juryn lovord över Erik. Jaha, var han bra alltså?

Uppdatering 9
Nu är vi hemma hos Reza. Hon har ingen familjemedlem i Sverige att sjunga för om jag fattar det rätt, men hon ska sjunga för sin mamma i Kuala Lumpur. Fick se en bild av dem tillsammans. Så fin! Åååååååh, hon sjunger When I need you, guuuud jag älskar den låten! Den lyssnade jag massor på när jag var 14-16 ungefär. Mmmmmm, den är underbar! Men hon gör den inte lika bra som Leo Sayer. Oj, nu fick hon en live-hälsning från sin mamma och Rezas tårar rinner i floder! (Och var är mina döttrar?!? Jag behöver dem nu!)

Uppdatering 10
Nu sjunger Mariette Green Days Time of your life. Om jag hört denna låt förut så vet jag inte om det. Har en känsla av att hon gör den ganska annorlunda? Lite folklorestuk på den. Lite tjohej, liksom. Den här stilen passar Mariette. Nu sammanfattade Jidhe kvällens känsla: Man svettas av kärlek. Man svettas av kärlek. *upprepar* Hm, jaja. Men han är ju väldigt populär. Kommer nog få behålla programledarjobbet.

Uppdatering 11
Nu är det spännande. 4 ska bli 5...nej, tvärtom! Bara 200 röster skiljer mellan de två som ligger sämst till säger Jidhe (som fortfarande är kvar). Nu måste jag verkligen lyssna på snabbgenomgången så jag vet hur de lät. *lyssnar* Fy ,fan va bra Kalle är! Måste bara säga det. Erik; nja... Reza är också bra, jag tycker om de som sjumger till sina mammor. Mariette...
(Tove missade jag igen.)
Nu kommer min kvalificerade gissning: Mariette åker hem.

Uppdatering 12
Ah, va fan, man kan ju inte ha rätt jämt.

Uppdatering 13
Tove sitter också säkert. Och Kalle! Ska Reza eller Erik få åka hem? De två ska nu sjunga om och jag är medvetn om att detta inlägg är smärtsamt långt vid det här laget. Men ni (som har orkat läsa ända hit) får tänka på att det här är träning för mig. Jag ska ju kankse bli profesionell TV-kommentator (när jag lärt mig att stava till proffesionell (hur FAN stavas det?!).
Erik tycker det är jobbigt att han var tvungen att sjunga om. Tro fan det. Åååå, nu sjunger Reza When I need you... Mitt liv får mening igen! Underbart! Sjunger hon alltså.
Nu ska jag se till att få en till uppdatering! TYcker inte om 13.

Uppdatering 14
Neeej, Reza får lämna! =(

19 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Men gud va du är bra!! Jidhe kan slänga sig i väggen...
Kram

Maj Korner sa...

Haha, du är galen!

Camilla sa...

*asg*

Jag älskar dig som kommentator!

UNDERBART!!

Knaada sa...

Min karl har somnat på fjärrkontrollen med nåt annat skit på tvn, så jag tackar dig för rapporten :)

Singelmamman sa...

Skickar naturligtvis in det här blogginlägget till tv4 så får du ta över Idol nästa år. Då, bara då,skajag börja kolla.

stina som halkade in mitt i natta !! Vilken tur =D sa...

Hm hm...kanske därför kommentatorerna andvänder direkt komunikation...= mikrofon....för att snabbare kunna lämna referat....*ASG*

Men man måste ju börja någon stans....

Bra att Reza får åka, känns som jag vill harkla mig varje gång hon sjunger !


Erik...Erik...is the winner !!
Inte bara för att han har likheter med min 16 åriga son, utan för att han kan sjunga.

(det kan def inte min son)....men nynna kan han...

Camilla sa...

Sök jobbet,vet ja!!!
Ha det bra och kram på dig!

Gafflan sa...

Hahaha! Om du hade jobbet som programledare för Idol skulle jag titta.:)

Anna sa...

Ja, med dig som kommentator nästa år, då ska jag också börja titta... ;)

Magica de Hex sa...

Nästa fredag behöver jag inte kola på tv, det räcker med att läsa din blogg ju!

Skogshuldran Titti sa...

Så praktiskt!
Man behöver ju inte ens se Idol.
Ett musklick räcker och så scrolla - scrolla lite grand.
Tack!

grynet sa...

Jag är såååååsåld på Calle. Hoppas han och Mariette startar ett band ihop. Vi behöver ett nytt Roxette!

nillas liv på pinnen sa...

Carina: Tack, det var väldigt snällt sagt!

Maj: It takes a fool to remain sane...

Camilla: =D

Knaada: Vassego! (Går det inte att putta bort honom?)

Singelmamman: De har inte hört av sig så jag tror inte de är intresserade, tyvärr.

Stina: Mikrofon? Ja, det kanske jag skulle testa... Fast då kanske Jidhe blir irriterad? Men jag skulle ju kunna försöka att bara prata när han inte gör det...

Camilla: Nja, alltså, jag söker inga jobb. Jag väljer bara bland de anbud jag får.

Gafflan: Innebär det att du missar Idol i nuläget? Då känner jag ju att jag verkligen borde förbarma mig.

Anna: Men, shit, tittar inte du heller på Idol???

Magica de Hex:Hm, så du tycker att jag ska kommentera då också? =O

Titti: Vassego!

Grynet: Kalle (Calle?) är verkligen heeelt makalös! Den rösten, säger jag bara!

mockapocka sa...

Fan va bra du är!!!

Anna sa...

Det är Dobbido som gäller här... ;)

Kommandoran sa...

OMG vilket maratoninlägg! Jag förstår att du verkligen älskar det där TV-programmet. Själv gäspade jag mig igenom några minuter tills Reza sjöng och jag kunde konstatera att hon skulle kunna svälja micken. På bredden.

Madlar sa...

Garvar högt, du är inte riktigt klok! Bara du inte skaffar samma frisyr som Jidhe!

Agneta sa...

HAHAHAHA!!!!
Fan vad du är grym, Nilla!

Även om inte tv anlitar dig (vilket de verkligen borde!) så har du nu jobbet som idol-bloggare! Jag behöver aldrig mer se idol om jag kan läsa om det här!

Shit vad bra!

Ulrika sa...

Du fortsätter väl? Här på bloggen iaf.
Din version var klart bättre än originalet (som jag knappt såg men hörde lite av mellan varven).

Sen vill jag bara tacka här också, för din fina kommentar idag!

Kram!!